| 09:31 | Arjan Olsthoorn

Westdijk neemt Volvo FM zwaartransporttrekker in gebruik

Westdijk Exceptioneel Transport heeft een Volvo FM 540 8×4 zwaartransporttrekker in gebruik genomen. De specialist in het speciaal- en zwaartransport vervoert met deze truck bouwmachines en heistellingen. De truck is geleverd door Volvo Group Truck Center Alphen aan den Rijn.

Westdijk Exceptioneel Transport voert speciaal- en zwaartransport uit door heel Europa. “Dat doen we onder meer met Volvo FM-trekkers”, zegt Mels Sijpkes van Westdijk Exceptioneel Transport. “De Volvo FM heeft in onze vloot een goed trackrecord en heeft zich altijd zeer betrouwbaar getoond in het werk dat wij ermee doen. Trucks moeten bij ons hard werken: transporten met treingewichten van 100 tot 140 ton zijn geen uitzondering en de chauffeur moet veel afremmen, optrekken en draaien. De Volvo FM is daar heel goed tegen bestand.”

I-Shift met kruipversnellingen

Met de nieuwe Volvo FM 540 8×4 vervoert Westdijk Exceptioneel Transport bouwmachines en heistellingen in de Benelux. Sijpkes: “Vanwege de lengte van de heistellingen moeten we ook boven de cabine kunnen laden. Voordeel van de Volvo FM is dat de truck leverbaar is met een lage slaapcabine met laadruimte boven de cabine. Maar waarmee de Volvo FM echt het verschil maakt, is de I-Shift-versnellingsbak met extra lage kruipversnellingen vooruit en een kruipversnelling achteruit.”

Lees ook: Volvo FMX met 50 ton meter autolaadkraan voor Kisjes Transport

De chauffeur komt met deze combinatie op allerlei plekken. “Soms op een industrieterrein waar je volop ruimte hebt, maar soms ook in woonwijken waar je in een kleine ruimte moet werken. In dat soort situaties is I-Shift met kruipversnellingen ideaal. De chauffeur kan hiermee op lage snelheid heel nauwkeurig manoeuvreren, zonder het materiaal te overbelasten. Om het sturen voor de chauffeur nog makkelijker en lichter te maken, heeft deze truck ook het geavanceerde elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering.”

Dodehoekcamera

Met het oog op de zware inzet is de Volvo FM voorzien van achterassen met naafreductie, heavy duty schuifschotel en een retarder voor extra remkracht. “Het is voor ons de eerste Volvo FM van het nieuwe model,” vertelt Sijpkes. “Het grotere zichtveld vanuit de cabine wordt door de chauffeur zeer gewaardeerd, net als de dodehoekcamera in de spiegelsteun. Beiden zorgen voor beter zicht voor de chauffeur en dat verhoogt de veiligheid voor omstanders en andere weggebruikers. Verder heeft het nieuwe model weer meer veiligheidssystemen zoals Active Grip Control dat de stabiliteit, acceleratie en het remmen in gladde omstandigheden verbetert.”

Lange samenwerking

Ongeveer de helft van het wagenpark van Westdijk Exceptioneel Transport bestaat uit Volvo-trucks, zowel met Volvo FH- als Volvo FM-trekkers. “Voor de levering van nieuwe trucks werken we al heel lang samen met Volvo Group Truck Center. Wij zitten in een specifieke tak van transport; in onze trucks zit meer techniek dan bij een standaard truck. Zij kennen ons segment en weten wat wij nodig hebben. De lijnen zijn kort, ze reageren vlot en ook de samenwerking met Ematri voor de opbouw verloopt prima. Het onderhoud aan de trucks doen we grotendeels zelf.”

Westdijk Exceptioneel Transport is specialist in het speciaal- en zwaartransport. Westdijk heeft een vloot van zo’n 70 trucks, 150 trailers en 20 kranen. Het bedrijf heeft 100 medewerkers en vestigingen in Nederland (Alphen aan den Rijn), het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Polen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie