wagenborg
| 09:56 | Rik Werner

[UPDATE] Wagenborg Nedlift houdt het op zwaargewichten van MAN

Wagenborg Nedlift heeft twee nieuwe MAN TGX 41.640 zwaartransport trekkers in bedrijf genomen. De giganten zijn goed voor maximale treingewichten tot 250 ton.

Wagenborg Nedlift heeft naar eigen zeggen veel ervaring met MAN-trucks uit de koningsklasse. Het bedrijf zet al jaren MAN-trucks bij zwaar en speciaal transport in. Wagenparkmanager en hoofd technische dienst Jan-Ebe Boerema is stellig: ,,Voor ons is er eigenlijk maar één merk in deze klasse, en dat is MAN. Onze chauffeurs zijn enthousiast over de WSK Koppelomvormer en daarmee verrichten ze soms ware heldendaden. In dit speciale werk is het vakmanschap van de chauffeur het allerbelangrijkst en onze mannen willen niet anders dan deze trucks. Met de koppelomvormer zijn ze altijd in controle, onder de meest lastige omstandigheden. Dat is cruciaal in dit werk.’’

wagenborg

Koeler

De vier assige MAN-trekkers zijn voorzien van de XXL- cabine, met stand-airconditioning. ,,Wij werken veel in Duitsland en daar mag in veel gevallen overdag niet gereden worden. Dat betekent dat de chauffeurs overdag in de cabine slapen, en dan wil je, ook in de zomermaanden een goed klimaat aan boord. Verder zijn de trucks voorzien van alle luxe om comfortabel langdurig in de cabine te kunnen verblijven’’, aldus Boerema. De voertuigen zijn voorzien van de nieuwste versie van de D38 krachtbron. Deze zescilinder levert 640 pk en is gekoppeld aan een geautomatiseerde TipMatic-versnellingsbak met koppelomvormer. Achter de cabine is af-fabriek een rek gebouwd met onder meer de speciale koeler voor de WSK en een 960 liter brandstoftank. Verder zijn er in het rek extra luchtketels en een 290 liter hydrauliekolie tank gebouwd.

wagenborg

Optimale controle

De trucks zijn uitgerust met de variabele BrakeMatic snelheidsregeling voor bergaf. De Turbo EVB-motorrem die gecombineerd wordt met de intarder met 1.225 pk aan remvermogen, zorgt volgens MAN voor optimale controle als het bergafwaarts gaat. Verder zijn de trucks voorzien van een zware achterbalk in het chassis met een vangmuil koppeling, een registerkoppeling aan de voorzijde en een verschuifbare opleggerschotel met een 3,5 inch aansluiting. De vrachtwagens zijn tevens uitgerust met twistlocks, waardoor er een ballastbak kan worden gemonteerd. Ze kunnen daarmee als ballasttrekker worden ingezet.

wagenborg

Truckstar mocht onlangs exclusief een bijzonder zwaar transport van Wagenborg aan den lijve ondervinden (zie foto hieronder). Het volledige verslag daarvan, van de hand van onze medewerker Vincent Broer, lees je komende maand in Truckstars jaarlijkse Zwaar & Speciaal Transport Special. Straks in alle kiosks en boekhandels verkrijgbaar (en online uiteraard). 

Wagenborg Zwaar & Speciaal Transport

Lees ook: Mick Volendam kranig aan de bak met machtige MAN. 

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

 

 

 

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie