De VVD wil onderzoek naar de kwaliteit van Oost-Europese opleidingen voor het wegtransport.
Om precies te zijn: De VVD wil een nadere bestudering van de prijs- en kwaliteitsverschillen van opleidingen en nascholing in het wegtransport.
Nederlandse opleidingen zijn vaak duurder dan vergelijkbare opleidingen in andere landen. Tegelijkertijd lijkt het er sterk op dat de kwaliteit van Oost-Europese opleidingen te wensen over laat, terwijl Europees geregeld is dat het niveau gelijk zou moeten zijn.
Toezegging minister Schultz
Afgelopen week kwam dit aan de orde in de Tweede Kamer tijdens een debat met minister Schultz van Infrastructuur en Milieu. Na aandringen van VVD Kamerlid Barbara Visser heeft de minister toegezegd met TLN in overleg te gaan om in kaart te brengen of er daadwerkelijk grote verschillen zijn en om deze verschillen eventueel Europees aan te kaarten.
Want, ook branche-organisatie TLN wil dat er helderheid komt omtrent het sterke vermoeden Oost-Europese opleidingen daadwerkelijk slechter zijn. Overigens speelt ook corruptie een rol. Opleidingen kunnen nog zo goed zijn; maar als chauffeurs voor een paar tientjes een geldig ADR-diploma kunnen kopen of hun nascholing kunnen kopen of zelfs en CE-rijbewijs, blijven het slecht opgeleide chauffeurs.
Illegale cabotage
In het debat in de Tweede Kamer werd tevens gesproken over de cabotage-problematiek. In 2013 is de Europese cabotage-verordening in de Nederlandse wet verankerd en is de Inspectie Leefomgeving en Transpoort gericht gaan controleren.
Truckstar was bij één van die controles. Het bleek dat Oost-Europese trucks volop worden ingezet in binnenlands werk in Nederland. En dat is niet de bedoeling.
Een ILT-onderzoek naar de ontduiking van de cabotagewet is nog in gang. TLN hoopt dat dit snel afgerond en gepresenteerd wordt, zodat er snel beleid en maatregelen kunnen volgen.