Voss Veevervoer
| 10:33 | Arjan Olsthoorn

Voss kiest Scania voor veewaardig veevervoer

Voss veevervoer in Ven-Zelderheide nam afgelopen week zijn zesde Scania in gebruik. Het is een rondom luchtgeveerde R450 met een hoog dak, retarder en ACC. Uiteraard staat de auto in het kenmerkende kleurschema van Voss. Een nieuwe speciaal voor het transport van varkens ontworpen Berdex trailer is in de maak.

Voss is gespecialiseerd in het transport van vleesvarkens en biggen. “Ik vind het heel belangrijk dat de dieren zo veilig en comfortabel mogelijk vervoerd worden”, legt directeur eigenaar Wilbert Voss uit. “Ik wil dat ze ‘veewaardig’ reizen. Ook mijn chauffeurs gun ik het beste. Die zijn tenslotte dag en nacht in de weer onder vaak moeilijke omstandigheden. Dan is er voor mij dus maar één merk: Scania.”

Juiste uitstraling
Wilbert zegt zelf dat hij zijn hele leven al besmet is met het Scaniavirus. “Dat is goedaardig hoor. Daar hoef je niet voor binnen te blijven. Ik had dat al als kleine jongen. Toen mijn vader een nieuwe auto kocht, zat hij te twijfelen tussen twee merken. Ik mocht natuurlijk niets zeggen maar hoopte toch zó dat een Scania zou worden. Wat was ik blij dat hij hem kocht. Ik heb wel eens door een overname een truck van een ander merk op het erf gekregen. Maar die heb ik nooit lang gehouden. In dit werk is een Scania ideaal. Mijn oudste truck is een R500 V8 uit 2009. Daar staat 1,6 miljoen op de teller en we hebben er nog nooit wat aan gehad. Een Scania heeft voor mij precies de juiste uitstraling en hij is stevig, duurzaam en betrouwbaar. Wij willen met weinig trucks veel omzet draaien. Dan moeten de auto’s dag en nacht rijden en betrouwbaar zijn.”

Voss

Wilbert Voss: ”Wij willen met weinig trucks veel omzet draaien. Dan moeten de auto’s dag en nacht rijden en betrouwbaar zijn.”

Deze Voss-formule rust op meerdere pijlers. “Ten eerste moet het merk kloppen. Dat kun je niet los zien van de dealer die er achter staat. Wat dat betreft heb ik met Scania Gennep al jarenlang de perfecte partner. Die zit dichtbij, wat ook belangrijk is en we hebben nu vier van onze zes trucks op een flexibel onderhoudscontract. De dealer kan dat helemaal zelf regelen en mij zo ontzorgen. Verder is het belangrijk dat je veel preventief onderhoud doet. Dat zit dan vooral aan de trailer. Daar vervang ik periodiek alle slangen, kabels en sommige relais. Ook heb ik alle stekkers verwisseld voor zwaar over gedimensioneerde Nato-exemplaren. En last but not least is je chauffeur een heel belangrijke factor.”

Vakmensen
Wat dat betreft vindt Wilbert dat hij niet te klagen heeft, hij vindt zijn chauffeurs echte vakmensen: “Die kunnen écht sturen. Want is het vaak krap bij de boer. Varkens rijden is ook zwaar werk. Wij rijden tot 200 varkens per keer drie hoog. Dat gaat met tien tegelijk de lift in. Dus mijn mensen staan echt wel anderhalf uur te laden en te lossen. Je wordt dan ook niet zomaar varkenschauffeur. Om te beginnen is het een stevige opleiding en je moet veel weten. Maar ik zie wel dat het dankbaar werk is met veel sociaal contact. De chauffeur die het meel komt brengen, ziet de boer zelden of nooit. Mijn chauffeurs laden de truck samen met de boer. Dus is er daarna ook koffie en een worstenbroodje. Ik heb dan ook weinig verloop.”

Lees ook
Hansen Dranken beloont trouwe chauffeur met een Scania V8

Vroeger kocht Wilbert wel zwaardere motoren. “We hebben drie V8’s gehad maar de laatste jaren alleen nog 450 pk. Dat is meer dan genoeg voor ons. Qua brandstofverbruik zie ik wel dat die motoren met elke nieuwe generatie weer minder gaan verbruiken. Dat zou misschien nog beter kunnen, maar in ons werk laat je de motor vaak lang stationair draaien om voldoende stroom voor de trailer te hebben. Alles werkt daar elektrisch en de ritten zijn vaak te kort om onderweg de accu’s weer op te laden. Daarom heb ik ook extra zware dynamo’s op mijn trucks.”

De Scania’s van Voss rijden in twee shifts. “We hebben ochtend- en avondritten. We komen voornamelijk bij grote bedrijven. Er zitten erbij waar we wekelijks 500 varkens ophalen. Daar sta je dan soms wel met drie trucks tegelijk. Toch blijft de kilometrage beperkt tot een 120.000 tot 130.000 per jaar. We doen dan ook zeker zes jaar met een trekker.” De nieuwe R450 kreeg een retarder en ACC. “We rijden dan wel hoofdzakelijk nationaal maar ik vind het veiliger. Ook zie ik het terug in de bandenslijtage. Door de brakeblending merk ik dat wij wel twee ton met het eerste profiel doen.” Iets anders waar Wilbert op let is het zicht. “Je kunt op die erven niet genoeg licht op en rond de auto hebben. Ik heb deze truck dan ook naast de LED verlichting nog voldoende werklampen en twee camera’s meegegeven.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie