Volvo waterstof
| 09:13 | Arjan Olsthoorn

Volvo Trucks toont truck met brandstofcellen op waterstof

Vrachtwagens met brandstofcellen die worden aangedreven door waterstof stoten alleen waterdamp uit. De truck produceert zijn eigen elektriciteit en heeft een actieradius tot 1.000 km. Volvo Trucks is nu gestart met het testen van voertuigen met deze nieuwe technologie.

Bekijk de video onderaan deze pagina

Om het transport CO2-neutraal te maken, biedt Volvo Trucks vandaag al elektrische vrachtwagens op batterijen en voertuigen die rijden op hernieuwbare brandstoffen, zoals Bio-LNG. In de tweede helft van dit decennium zal een derde CO2-neutrale optie aan het productportfolio van Volvo Trucks worden toegevoegd. Te weten: elektrische trucks met brandstofcel op waterstof.

Ontwikkelen

“We zijn deze technologie nu al enkele jaren aan het ontwikkelen. Het voelt geweldig om de eerste trucks met succes op de testbaan te zien rijden. De combinatie van batterij-elektrisch en brandstofcel-elektrisch stelt transportbedrijven in staat om de CO2-uitstoot van hun vrachtwagens volledig te elimineren, ongeacht transportopdrachten”, zegt Roger Alm, President van Volvo Trucks.

Volvo electric

De elektrische trucks met brandstofcel hebben een actieradius die in de buurt komt van sommige dieseltrucks, tot zo’n 1.000 km. Tevens is de tanktijd minder dan 15 minuten. Het totale gewicht kan zo’n 65 ton of zelfs hoger zijn. De twee brandstofcellen hebben de capaciteit om 300 kW elektriciteit aan boord op te wekken. Praktijktesten bij transportbedrijven zullen over een paar jaar starten en de commercialisering is gepland voor de tweede helft van dit decennium.

‘Eigen elektriciteit’

“Elektrische trucks op waterstof zullen vooral geschikt zijn voor lange afstanden en zware, energieverslindende opdrachten. Ze kunnen ook een optie zijn in landen waar de oplaadmogelijkheden van accu’s beperkt zijn. Een brandstofcel wekt zijn eigen elektriciteit op uit de waterstof aan boord in plaats van te worden opgeladen door een externe bron. Het enige uitgestoten bijproduct is waterdamp”, vertelt Roger Alm.

Lees ook: Volvo bouwvoertuigen krijgen nieuwe functies

De brandstofcellen worden geleverd door Cellcentric – de joint venture tussen de Volvo Group en Daimler Truck AG. Cellcentric gaat een van Europa’s grootste serieproductiefaciliteiten voor brandstofcellen bouwen, speciaal ontwikkeld voor zware voertuigen.

Groene waterstof

De brandstofceltechnologie bevindt zich nog in een vroege ontwikkelingsfase. De technologie biedt veel voordelen, maar ook een aantal uitdagingen. Een daarvan is grootschalige levering van groene waterstof. Waterstof geproduceerd door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen, zoals wind, water en zon. Een andere is het feit dat de tankinfrastructuur voor zware voertuigen nog moet worden ontwikkeld.

‘Eigenlijk al te laat’

“We verwachten dat het aanbod van groene waterstof de komende jaren flink zal toenemen, aangezien veel industrieën ervan afhankelijk zullen zijn om CO2 te verminderen. We kunnen echter niet wachten tot men al het transport volledig CO2-neutraal uitvoert, we zijn eigenlijk al te laat. Dus mijn duidelijke boodschap aan alle transportbedrijven is om nu al de stap te nemen. Begin nu met batterij-elektrisch, Bio-LNG en HVO. Elektrische trucks met brandstofcel op waterstof zullen dan over enkele jaren een belangrijke aanvulling zijn voor langere en zwaardere transporten”, besluit Alm.

4 Reacties
  1. Christian B lees het stuk nog eens goed.. er staat nergens dat het over nederland gaat.
    Het gaat over Volvo die een auto op waterstof neerzet, in zweden zijn ze iets wat voortvarender dan nederland en dat merk je al jaren aan de wegtransport in zweden zeer interessant matriaal.
    Kan nederland nog heel veel van opsteken.

  2. Heel leuk en voortvarend allemaal maar buiten wat Wilco B schrijft, waar ik het overigens totaal mee eens ben, is het feit dat ik het alleen maar over Nederland hoor gaan en niet over Europa. Moeten de Nederlandse bedrijven dan weer het beste jongetje van de klas zijn en dure investeringen doen, in deze toch al moeilijke tijd, om aan een norm te voldoen die niet realiseerbaar is? Laat nu eerst de andere Europese landen maar eens laten zien of die transportbedrijven er in willen investeren, anders is Nederland straks de enige.

  3. Gelukkig kost het steeds minder energie om waterstof te maken. Nu al worden er fabrieken gebouwd die een rendement van 98% hebben. Hierdoor zit grootste verlies alleen nog aan de kant van brandstofcel.

  4. Het lijkt allemaal heel mooi op papier maar het kost enorm veel energie om waterstof te maken en dan ga je van waterstof weer elektriciteit maken waarbij je ook weer veel energie verliest. Er zijn momenteel grote partijen bezig om groene waterstof te gaan maken en daarbij enorme bedragen aan subsidies binnen te harken, waarbij de winst uit de subsidie komt die de gewone man mag betalen. Het rendement van waterstof is slechts 28% en dan hebben wij het nog niet over het explosie gevaar. Denk aan de zeppelin de Hindenburg en de spaceshuttle.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie