Volvo bouwvoertuigen krijgen nieuwe functies
Volvo Trucks introduceert een reeks nieuwe functies voor Volvo bouwvoertuigen. De functies verbeteren de veiligheid, rijeigenschappen en die het nauwkeurig manoeuvreren in krappe ruimtes en op hobbelige of gladde wegen, bijvoorbeeld op bouwplaatsen, ondersteunen.
“Dankzij verschillende slimme updates van de I-Shift zijn we erin geslaagd een reeks nieuwe functies beschikbaar te stellen. Deze verbeteren de rijeigenschappen, de veiligheid en het comfort. Ze zijn allemaal ontworpen om de chauffeur meer controle en bedieningsgemak te geven tijdens het manoeuvreren”, zegt Pär Bergstrand, Heavy Duty Transmission Manager bij Volvo Trucks.
Meer precisie
Terrain Brake is een nieuwe oplossing voor het rijden met lage snelheden over moeilijk en oneffen terrein. Deze functie maakt het manoeuvreren van een truck gemakkelijker en veiliger.
Lees ook: Legro vernieuwt vloot met Volvo-trucks en shovels
Als de chauffeur remt wanneer een van de wielen zich net op dat moment op de rand van een verhoogd oppervlak, zoals een grote steen of een stoeprand bevindt, kan dat wiel er vanaf rollen voordat de chauffeur de tijd heeft om te remmen. Dit maakt het moeilijk om de controle over het voertuig te behouden. De nieuwe Terrain Brake-oplossing remt zodra de chauffeur het gaspedaal loslaat. De truck houdt dan zijn positie vast zonder te rollen, wat het mogelijk maakt om kleine bewegingen met grote precisie uit te voeren.
Bouwplaatsen
“De Terrain Brake is ideaal voor offroad-omstandigheden. Zoals op bouwplaatsen, in mijnen of wanneer er vaak gereden wordt op oneffen wegen. Het kan ook handig zijn bij het manoeuvreren in steden en het rijden over verkeersdrempels en stoepranden. Ongeacht de situatie geeft het de chauffeur veel meer wendbaarheid en controle, waardoor het werk veiliger en gemakkelijker wordt”, vervolgt Pär Bergstrand.
Change direction
Change Direction is een andere oplossing die het gemakkelijker maakt om een vrachtwagen bij lage snelheden te manoeuvreren. Situaties zoals draaien in een kleine ruimte of achteruitrijden op een laadperron vereisen doorgaans korte, scherpe bewegingen. Daarbij moet de chauffeur schakelen tussen het rem- en het gaspedaal. Nu kan de chauffeur, in plaats van te remmen, het voertuig in zijn achteruit zeten terwijl hij nog steeds vooruit rijdt. De nieuwe functie zorgt ervoor dat de truck automatisch tot stilstand komt. Vervolgens achteruit begint te rijden, terwijl de chauffeur het gaspedaal gewoon ingetrapt houdt. Om weer vooruit te gaan, hoeft hij alleen maar naar de vooruit versnelling te schakelen en het gaspedaal ingetrapt te houden.
Lees ook: Volvo introduceert nieuw veiligheidssysteem Lane Change Support
Active Grip Control
Active Grip Control is een functie die de stabiliteit en acceleratie in gladde omstandigheden aanzienlijk verbetert. Als de vrachtwagen begint te slippen, zorgen meerdere sensoren ervoor dat het besturingssysteem van het voertuig op een intelligente manier op het wegdek reageert om de chauffeur te helpen op de weg te blijven. De nieuwe functie is ook ontworpen om het risico op scharen en overstuur bij onbelast rijden te verminderen.
Volvo Trucks heeft ook de cruise control geüpdatet. Deze kan worden geactiveerd bij ingestelde snelheden van slechts 4 km/u, of zelfs 2 km/u, indien uitgerust met optionele kruipversnellingen.
“Ik ben er echt trots op dat we erin zijn geslaagd om zoveel handige functies te ontwikkelen die niet alleen het rijden op bouwplaatsen verbeteren, maar ook nuttig zijn in veel andere situaties, zoals in het houttransport en tijdens het rijden in steden”, besluit Pär Bergstrand.