Er worden nieuwe verfijningen toegevoegd aan het I-Save-concept van Volvo Trucks. De nieuwe versie van I-Save omvat optimalisaties van de motortechnologie, besturingssoftware en aerodynamica. Allemaal met één gemeenschappelijk doel: het zoveel mogelijk verhogen van de energie-efficiëntie.
Om het verbrandingsproces van de motoren nog verder te optimaliseren heeft Volvo Trucks de injectoren, compressie en nokkenas van de Volvo FH I-Save verder aangepast aan de verfijnde en unieke zuigers met nieuw golfpatroon. Ook het totale gewicht en de interne wrijving werden verminderd en daarmee verbeterd. De turbolader en oliepomp hebben upgrades gekregen. De filters voor olie, brandstof en lucht hebben gepatenteerde verfijningen voor nog betere prestaties.
‘Besparingen’
“Uitgaande van een toch al krachtige motor, hebben we veel kritische details onderzocht die samen tot nog verdere substantiële besparingen leiden. Het gaat erom meer bruikbare energie uit iedere druppel brandstof te halen”, zegt Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management bij Volvo Trucks.
Het hart van I-Save is de 13-liter motor met Volvo’s Turbo Compound-technologie. Deze maakt het mogelijk om langere tijd met een laag motortoerental en in hoge versnellingen te rijden. Het resultaat is een soepelere en stillere rit. De motor kan over het hele toerentalbereik met een hoog rendement draaien. Het beste resultaat ligt tussen 900 tot 1.300 tpm. Naast alle hardware-updates is er een nieuwe generatie software voor motormanagement toegevoegd. Deze communiceert met de vernieuwde I-Shift-versnellingsbak.
I-Torque
I-Torque is Volvo’s nieuwe intelligente koppelsoftware die de energie-efficiëntie verhoogt door de topografische gegevens van I-See te analyseren en het rijden aan te passen aan de daadwerkelijke route. I-See gebruikt informatie over de geplande route om de kinetische energie van de truck zo goed mogelijk te benutten. De nieuwe I-Torque-functie beheert de versnellingskeuze, het motorkoppel en het remmen wanneer I-Cruise wordt geactiveerd.
Lees ook: Jongeneel koopt twee FH’s 10×4 met HIAB-autolaadkraan
“Om brandstof te besparen, start de truck in Eco-modus. Als chauffeur heb je altijd gemakkelijk toegang tot het benodigde vermogen en kun je uitkijken naar een snellere versnelling en koppelrespons van de aandrijflijn”, vervolgt Helena Alsiö.
Aerodynamica
In het internationale transport over langere afstanden speelt de aerodynamica van de truck een belangrijke rol voor het brandstofverbruik. Er zijn verschillende wijzigingen doorgevoerd om de luchtstroom te verbeteren, zoals kleinere openingen aan de voorkant van de cabine en een langere deurverlenging.
I-Save is geïntroduceerd in 2019. Naast de bestaande vermogens van 460 en 500 pk voegt Volvo daar nu ook 420 pk aan toe. Alle motoren zijn geschikt om te rijden op HVO100: een hernieuwbare diesel in de vorm van gehydrogeneerde plantaardige grondstoffen.
De FH, FM en FMX met standaard 11- en 13-liter Euro 6-motoren krijgen ook updates die de energie-efficiëntie zullen verhogen.