Volvo introduceert FH Aero én FH16 met 780 pk
De iconische FH-serie van Volvo Trucks krijgt er een nieuw familielid bij: de Volvo FH Aero. Met zijn aerodynamische design en innovatieve functies, biedt de Volvo FH Aero energie-efficiëntie op een nieuw niveau. Hij is verkrijgbaar in vier varianten, waaronder een biobrandstof- en elektrische versie.
Het was te verwachten: ook Volvo Trucks komt met een ‘neusje’ en noemt deze toevoeging aan het gamma ‘Aero’. Truckstar-lezer Davey Jongbloed spotte de nieuwe FH al in Spanje, maar nu kunnen we eindelijke de officiële persfoto’s laten zien.
Volvo op zijn best
“De nieuwe Volvo FH Aero is onze zuinigste truck ooit. Daarbij we de CO2-uitstoot van ons hele productassortiment blijven verlagen”, aldus Roger Alm, President Volvo Trucks. “Dit is een Volvo-truck op zijn best. Een veilige, prachtig ontworpen truck van superieure kwaliteit voor zware langeafstandsvervoerstaken, ontworpen voor het succes van onze klanten.” De Volvo FH Electric, die is verkozen tot International Truck of the Year 2024, zal ook worden aangeboden in de nieuwe Aero-versie. Een energiezuinige aanvulling op de al uitgebreide range elektrische trucks van Volvo. Verder wordt de Volvo FH16 de krachtigste truck in de sector met een geheel nieuwe, efficiënte 780pk-motor voor de zwaarste opdrachten.
Welke aandrijflijn klanten ook kiezen – elektrisch, gas of diesel – alle varianten van de nieuwe Volvo FH Aero zullen profiteren van een lager energieverbruik, een grotere actieradius en een superieur niveau van veiligheid en rijbeleving. De nieuwe Aero-truckmodellen zullen in de periode 2024-2025 stap voor stap op de markten geïntroduceerd worden in vier versies: de Volvo FH Aero, FH Aero Electric, FH Aero op (Bio-) LNG en FH16 Aero.
Aerodynamisch ontwerp
De voorkant van de Volvo FH Aero-cabine is 24 centimeter langer dan die van de standaard Volvo FH. Deze verlenging draagt voor een belangrijk deel bij aan een meer aerodynamische truckcabine. De betere aerodynamica zorgt niet alleen voor een lager brandstofverbruik, maar ook voor een betere rijstabiliteit in winderige omstandigheden.
De Volvo FH Aero Electric heeft door de verbeterde aerodynamica ook betere vrijloopeigenschappen. Dit zorgt voor een verhoogde regeneratie van energie om terug te voeren naar de accu tijdens het remmen of bergafwaarts rijden, zodat dit kan worden gebruikt wanneer dit nodig is bij de volgende acceleratie of klim bergop.
Iron Mark
Het moderne nieuwe front van de Volvo FH Aero is voorzien van een dikgedrukt, groot en gemakkelijk herkenbaar Volvo Iron Mark – het grootste in de huidige tijd op een Volvo-truck – en het Volvo Word Mark, waarmee duidelijk wordt aangegeven dat dit het nieuwste model van Volvo Trucks is.
Camerasysteem
Een nieuw camerasysteem draagt in hoge mate bij aan zowel de aerodynamica als de veiligheid. Daarmee is Volvo naast Mercedes, DAF, MAN en Iveco het vijfde Europese truckmerk dat een dergelijk systeem aanbiedt. “Deze nieuwe oplossing opent het gezichtsveld voor de chauffeur, waardoor de veiligheid voor zowel de chauffeur als de omringende weggebruikers verbetert,” aldus Volvo Trucks.
Hoogtepunten
- De I-See-technologie van Volvo is verfijnd om energie en CO2-uitstoot te besparen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een topografische kaart in de cloud om het rijden te optimaliseren en meer rijtijd mogelijk te maken in de cruise control-modus, die zowel energie kan besparen als meer ontspannen rijden mogelijk maakt.
- Verbeterde remmen met de gepatenteerde wrijvingsarme remblokken van Volvo verbeteren de remcapaciteit, terwijl het energieverbruik en de uitstoot afnemen.
- Verbeterd gebruikersvriendelijk infotainmentsysteem dat kan worden gepersonaliseerd naar individuele behoeften.
- Verbeterd geluidssysteem, verkrijgbaar met zes eersteklas luidsprekers, een nieuwe eindversterker en een subwoofer die het geluid een extra dimensie geven.
- Een nieuw ingebouwd navigatiesysteem zal worden aangeboden met verbeterde kaarten die zijn aangepast aan vrachtwagenspecifieke behoeften, met automatische kaartupdates die een efficiënte levering van goederen mogelijk maken.
- De verbeteringen aan het interieur omvatten ook een geïntegreerde magnetronoven en USB-C poorten.
- Het My Business Apps-aanbod van Volvo Trucks is op meer markten geïntroduceerd. Dit is een dienst op abonnementsbasis. Daarmee kunnen klanten bedrijfsgerelateerde-apps van verschillende leveranciers downloaden en gebruiken op het sidedisplay van de truck, wat voordelen oplevert voor de inzettijd en het dagelijkse gebruik van de truck.
- De nieuwe Bandenmonitoringservice geeft wagenparkbeheerders een volledig beeld van de truck en trailer via Volvo Connect. Daardoor neemt het risico op kosten en storingen door bandenproblemen af.
De Volvo FH zal ook nog steeds worden aangeboden met een standaard, niet-verlengde cabine, afhankelijk van de marktbehoeften.
Jammer dat Volvo niet net als DAF de trottoir- en frontspiegel gedag zegt en vervangt door een camera op de hoek rechtsvoor van de trekker.
Zo is het nutteloos, want je hebt nog steeds twee spiegels en kan dus niet wennen aan het rijden met alleen camera’s.
Ook jammer dat Volvo de 24 cm niet aan de chauffeur heeft geschonken.
Zo ruim is de Volvo- cabine niet en lange mensen kunnen nog altijd niet ruim genoeg zitten zonder het stuur tegen het voorraam te moeten zetten.
De EV, is dat met 400, 800, 1000 of 1200 Vdc?
Batterij capaciteit, batterij-constructie?
Laadsnelheid?
Laagspanning, is dat nog as-usual? Of 48V?
Lelijke eend !
Wat moet je hier nou fantastich aan vinden ?
Het lijkt net een uitgetrokken wastobbe !
Geef mij maar die andere zweed , dat is tenminste de echte King off the road !
En dan ook nog eens zielig 10 pk tjes meer ..wat een kinderlijk vernuft.
Geachte heer/mevrouw
Naar aanleiding van de nieuwe Volvo FH modellen als Aerodinamisch gama is toch raar en kinderachtig om aan weerzijde van cabine camaras te plaatsen ipv de convencionele spiegels terwijl de trotwaarspiegel en de blindehoekspiegel pertinend blijf bestaan waarom ? Vinden jullie deze toch beter op zo’n manier ? Dit is gewoon een gezicht beperking van eerste plank. Ik had nooit gedacht dat Volvo in zo’n achterlijke gedoe van de Europeese Uni zou meegaan , want bij Volvo is de Veiligheid de eerste waar ze aan denken en trouwens waarom niet meteen achter op alle trekkers , vrachtwagens geen achter uitcamara’s standart van fabriek af met als extra aansluiting stekker voor de oplegger zodat ook een camara achterop de oplegger voor schadeloos achter uitrijden van een trekker opleggercombinatie ? Dan is Volvo de eerste vrachtwagen fabriekant die na jarenlang een Veiligheids norm breng !!! . IK ben zelf vrachtwagen chauffeur en een in hart en nieren een Volvo Fanat voor Mij een Volvo F88, F10,12& 16 , FH classic en de huidige modellen heb ik allemaal gereden buiten Volvo opteer ik voor Scania als de tweede optie en zeg altijd dat echte vrachtwagens komen uit Zweden. Maar wat ik echt niet kan begrijpen waarom laten jullie de Europeese Uni de les komen leren dat dit de veigelste en als norm moet gelden terwijl het in de praktijk dit geen enkele voordeel en nutigheid brengt ? Het is alleen maar een gezicht beperking en onveiligheid wat deze camara systeem met zicht brengt met een smoesige bedoeling van brandstof besparring die op zich totaal niks betekend misschien (5) procent . Hoevaak rijd men schade aan de convencionele spiegel van een vrachtwagen houden jullie ook dat nog eens bij ? Met die convencionele buitenspiegels kan nog teminsten de breedte van jou vrachtwagen bepalen maar met die kapstok hakjes aan de weerzijde van vrachtwagen niet of het nu gaat met vooruit rijden of achteruit rijden . En als er ooit een elektrische storing plaats vind dat de camaras niet werken hoe dan ? Dit is geen verweiting maar een degelijk feedback dat zowel Volvo-Beesd en Vovo Zweden moet bedenken om deze animatie-rijstimulatie achterwege te laten en op de werkelijkheid bezegig te houden met oog op de Veiligheid en geen schijnveiligheid !!.Verder dacht ik dat de dashboard vernieuwd zal worden met in intergrale daseplay van tochscreem systeem zoals de nieuwe Americaanse Volvo VNL modeln maar alles bleef bij dezelfde is toch een teleurstelling voor een facelift van een cabine model. Maar ondanks dat is er toch de mogelijkheid om de vrachtwagen te bestellen met de convncionele buitenspiegels. Daar ben ik gerust en getroost ermee.
Bedank om mijn comentaar te leze en hopelijk trekken jullie er profeit van
Mvrgr Boy-Ingem Girigorie.
Interieur is niks gewijgd en xxl cabine is optie dus standaard houd je het kabouterbedje 😂
Is die nu dan oom verkrijgbaar met de XXL cabine en mag je dan een 13,6m trailer trekken?
Dat lees is niet in dit artikel.
Ziet er goed uit ,maar ben ook zeer benieuwd naar het interieur