VERN België vanwege Oostblok-concurrentie
De VERN gaat in België een zusterorganisatie opzetten om ook daar op te komen voor eigenrijders en transportbedrijven.
Want ook daar moet een vuist gemaakt worden tegen de oneerlijke en vaak frauduleuze Oost-Europese concurrentie, legt VERN-voorzitter Klaas de Waardt tegen Truckstar uit: “Vijftig tot zestig procent van alle Belgische transportbedrijven is failliet aan het einde van dit jaar als er niet nu iets gebeurt.”
VERN België, zoals de organisatie gaat heten, wordt een België-brede club waarin Vlaamse en Waalse transporteurs verenigd zullen zijn. De Belgische eigenrijders-vereniging Owner Drivers United heeft inmiddels interesse getoond om met haar 500 leden in VERN België op te gaan.
Grote zorgen
Ook de Belgische staatssecretaris voor de Bestrijding van de Sociale en Fiscale Fraude, John Crombez, maakt zich grote zorgen over de toekomst van het transport in zijn land. “Crombez wil streng gaan controleren op het transport. Tevens komt er een nieuwe wet tegen fraude. Ik ben met hem in gesprek; hij wil voorkomen dat aan het einde van het jaar zijn transportsector gehalveerd is”, aldus De Waardt.
Het probleem is in heel West-Europa hetzelfde zegt de Waardt, die ook contacten heeft met organisaties in de Scandinavische landen. “In het transport wordt geconcurreerd op basis van salariskosten en de gevolgen hiervan zijn zeer schadelijk.”
Geld verdwijnt uit onze economie
De Waardt legt uit dat Nederlandse en Belgische banen verdwijnen, maar dat het werk niet verdwijnt. Oost-Europese werknemers komen ervoor in de plaats met als gevolg dat er een enorme hap geld uit onze economie verdwijnt. Voor een verdwenen Nederlandse of Belgische baan wordt geen inkomstenbelasting meer afgedragen, het verdiende salaris wordt niet in Nederland uitgegeven en in veel gevallen komt er ook een Pools gekentekende truck voor de Nederlandse in de plaats, wat ook een inkomsten-vermindering betekent voor onze schatkist.
De Waardt: “In 2002 waren er in Nederland 96.000 chauffeurs. Je kan er van uit gaan dat er toen een vergelijkbaar aantal Nederlands gekentekende trucks was. Sinds 2002 is de Nederlandse economie met ongeveer tien procent gegroeid. Elke procent groei vertegenwoordigt grofweg 2.000 trucks. Gek genoeg zijn er nu slechts nog 71.000 Nederlandse gekentende trucks.”
Onverzekerd, fraude en beroerd opleidingsniveau
Maar daar houdt het niet mee op. Brits onderzoek wijst uit dat Oost-Europese voertuigen in veel gevallen onverzekerd rondrijden en dat er op grote schaal gefraudeerd wordt met groene kaarten, aldus de Waardt. Maar ook het Oost-Europese opleidingsniveau baart hem grote zorgen. Dat heeft namelijk directe gevolgen voor onze verkeersveiligheid en bijvoorbeeld de veiligheid rond het vervoer van gevaarlijke stoffen.
Respect voor De Rijke
Als laatste punt kaart de Waardt daarom ook het nieuws over De Rijke aan, waar de tank-divisie (gevaarlijke stoffen) afgestoten wordt: “De Rijke weigert te gaan rijden tegen Oost-Europa-tarieven, en ik heb daar veel respect voor. Maar je kan op je vingers natellen wat er gaat gebeuren met die 600 Nederlandse banen die nu afgestoten worden”, aldus De Waardt.
“Vroeger waren wij Nederlanders goed in het cabotagevervoer omdat wij met transporteurs uit de landen om ons heen concurreerden op kwaliteit. Toen was er een level playing field. Dat is er nu niet, en daarom maak ik me sterk tegen de oneerlijke concurrentie en het behoud van onze transportsector, ook in België.”
Reportage Terzake
Uiteraard hebben Belgische transportbedrijven eveneens postbus-firma’s opgezet in Oost-Europese landen. Zij ontduiken daarmee de wet. Een Belgische transporteur komt er ruiterlijk voor uit dat hij met een Slowaakse postbus-constructie werkt, zoals te zien is in deze reportage van het programma Terzake.
De schuld ligt overigens daarnaast bij de verladers én bij de EU, die nog lang niet klaar is met uitbreiden. Landen als Servië, Albanië en Moldavië staan inmiddels in de startblokken, en Brussel lijkt ze graag te verwelkomen.