Voor internationaal transport rijdt Verhoeven uit Uden met de Volvo FH I-Save. “Hiermee bespaart het bedrijf zo’n 4,5 tot 5% op het brandstofverbruik. Niet alleen gunstig qua kosten, maar ook een goede stap naar een duurzamere samenleving met minder CO2-uitstoo”, aldus Volvo.
Verhoeven heeft inmiddels 39 Volvo’s FH met I-Save rijden. Zeventien van deze trucks zijn van het nieuwe model FH en rijden sinds juni vorig jaar. Dit jaar voegt Verhoeven opnieuw drieëntwintig nieuwe Volvo’s FH met I-Save met 500 pk aan de vloot toe waarvan de eerste drie nu zijn geleverd. De meeste trucks worden ingezet voor hoogwaardig transport. Daarnaast heeft Verhoeven zich met zijn Express service gespecialiseerd in spoedleveringen.
Verhoeven is gespecialiseerd in hoogwaardig transport. Het bedrijf heeft bijna 100 jaar ervaring in de logistiek en focust daarbij vooral op snelheid, veiligheid, betrouwbaarheid en kostenefficiency. Het verzorgingsgebied bestrijkt de hele centrale Oost-West as van Europa. Dagelijks zijn zo’n 200 trucks voor Verhoeven onderweg.
‘Drijvende dracht’
“Als internationaal transportbedrijf zijn onze voertuigen samen met onze mensen de drijvende kracht van onze organisatie. Wij beloven onze klanten de producten veilig, zuinig en snel te leveren. Onze trucks zijn hierin uitermate belangrijk. Ze moeten betrouwbaar zijn en natuurlijk veilig. De Volvo FH combineert deze eigenschappen. Bovendien is de samenwerking met Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center al sinds de jaren tachtig toen wij met de eerste Volvo’s startten erg prettig”, begint Dries Hendrix, Fleet Engineer bij Verhoeven.
Lees ook: Volvo toont truck met brandstofcellen op waterstof
Hij vervolgt: “Naast betrouwbaar en veilig merken we dat de Volvo FH I-Save ook erg zuinig is. Ten opzichte van de eerdere versie van de Volvo FH zien we een verbetering van het verbruik van 4,5 tot 5%. Onze trucks rijden op jaarbasis 100.000 tot 190.000 km. De besparing in brandstofkosten per voertuig is daarin aanzienlijk.” Door minder brandstof te verbruiken, stoot Verhoeven ook minder CO2 uit. “We merken dat steeds meer opdrachtgevers hierom vragen. Daar zijn we ons zeker van bewust. Een aantal oudere trucks wordt nu door de nieuwe Volvo FH I-Save vervangen. Zo dragen we bij aan een duurzamere samenleving”, verklaart Dries Hendrix.
Zuinig rijden
Chauffeurs van Verhoeven worden aangemoedigd om zuinig te rijden. “Zo krijgen ze een bonus als ze economisch rijden; dat betekent: uitrollen en anticiperend rijden. Hiervoor levert BAS Truck Center maandelijks rijstijlrapportages aan, waarmee wij de chauffeurs kunnen coachen en begeleiden. Ook worden er door BAS trainingen ‘Zuinig Rijden’ gegeven aan onze chauffeurs, die direct meetellen voor de 35-uur nascholing”, vertelt Dries Hendrix.
De chauffeurs van Verhoeven zijn lang en veel van huis. Alle trucks hebben daarom een Globetrotter XL cabine en zijn voorzien van extra comfort verhogende opties en het Driver Comfort pakket. “We willen het onze chauffeurs zo aangenaam mogelijk maken. Zij zijn tenslotte de drijvende kracht van onze organisatie en het visiteplaatje naar onze klanten. We kiezen daarom altijd voor comfort verhogende opties zoals de geïntegreerde standkoeling I-ParkCool en een luxe luchtgeveerde bijrijdersstoel. Daarnaast is veiligheid extreem belangrijk om onze chauffeurs en de te vervoeren producten te beschermen. De Volvo’s FH zijn daarom uitgerust met allerlei veiligheidssystemen zoals Lane Change Support, Driver Alert Support, Statische bochtverlichting en een regensensor”.
Trainingen
Om de chauffeurs op de hoogte te houden van alle noviteiten en opties in de Volvo-trucks worden door BAS Truck Center theorietrainingen ‘chauffeur ondersteunende en veiligheidssystemen’ verzorgd. “En ik moet eerlijk zeggen dat dat helpt. Net als veel andere transporteurs hebben wij uiteraard ook te maken met een chauffeurstekort, maar we staan bekend als een bedrijf dat goed voor zijn mensen zorgt en dat betaalt zich uit”, vervolgt Hendrix.
Lees ook: Idealogistic Verhoeven breidt uit met 10 Talson trailers
De chauffeurs van Verhoeven zijn ook tevreden over de Volvo FH. “Chauffeurs zijn erg positief over de rijeigenschappen en het bedieningsgemak. En hoewel de trucks dus erg zuinig rijden, leveren ze niet in op motorvermogen of rijprestaties. Dat wordt gewaardeerd. Bovendien is de cabine van de nieuwe Volvo FH ruim en biedt deze veel opbergmogelijkheden en rustcomfort. Prettig als je veelvuldig en lang van huis bent”, besluit Hendrix.