Veldhuizen Trucks ontwikkelt Renault 10×4 betonmixer
Veldhuizen Trucks heeft op basis van een Renault Trucks C 8×4 chassis een 10×4 betonmixer ontwikkeld met een laadvermogen van 32 ton. De truck is goed voor een GVW van 49 ton na de ombouw.
De vrachtwagen weegt, inclusief de 15 M3 Liebherr betonmixer, slechts 17 ton. Het chassis werd voorzien van een extra, 10 tons luchtgeveerde, fusee gestuurde as op een afstand van 181 centimeter achter de vierde as. Dankzij een ontlast functie op de luchtvering op deze vijfde as is er altijd voldoende tractie voorhanden van het aangedreven tandemstel.
Hydro-mechanische besturing
Voor de besturing van de vijfde as wordt er gebruik gemaakt van een mechanisch ventiel. Dat zorgt voor de besturing tot 40 km per uur. Boven die snelheid is de as star, voor meer stabiliteit. De besturing vindt plaats door een stuurventiel die ongevoelig is voor zuren. Dat laatste is belangrijk, aangezien betonmixers veelvuldig gereinigd worden met zuren tegen cementaanslag. Elektronische componenten zoals hoekopnemers die hier meestal voor gebruikt worden zijn daar bijzonder gevoelig voor, vandaar de keuze van Veldhuizen Trucks voor deze constructie.
Lees ook: 3-assige vlakke oplegger van Broshuis voor De Kreek Transport
Andere aanpassingen aan het chassis betreffen de keuze voor 385/65R22,5 banden op de vijfde as. Tevens zijn de aslasten aangepast. Die zijn nu van voor naar achter twee keer 10 ton, twee keer 9,5 ton en 10 ton voor de sturende, liftbare sleepas. Dat zorgt in totaal voor 49 ton op het kenteken. Veldhuizen Trucks heeft gekozen voor een zo compact mogelijke bouw van het chassis, in combinatie met drie sturende assen. Daardoor kan de indrukwekkende betonmixer ook uitstekend uit de voeten in de binnenstad, of op een krappe bouwlocatie.
Hoge stabiliteit
Af fabriek is de Renault Trucks C uitgerust met versterkte stabilisatoren rondom. Ook is de Renault voorzien van versterkte paraboolvering op de vooras voor een betere stabiliteit ondanks het hoge zwaartepunt wat kenmerkend is voor betonmixers. Verder is er, af fabriek gekozen voor een staande uitlaat achter de cabine. De ruime, vier punts luchtgeveerde Renault Trucks C cabine is compleet uitgerust en vormt een ideale werkplek voor de chauffeur.