Vd_Brom_Nijkerkerveen
| 10:50 | Rik Werner

Twee kruipversnellingen en extra achteruit op Volvo FMX 8×6 widespread J. van den Brom

Familiebedrijf J. van den Brom & Zn B.V. heeft onlangs zijn tweede Volvo FMX 500 8×6 in gebruik genomen. Op de bakwagen is een NCH-kabelsysteem gebouwd voor het optrekken van een mobiele betoncentrale.

De kersverse Volvo FMX is, evenals zijn voorganger die vijf jaar geleden werd aangeschaft, widespread gezet.

I-Shift

De nieuwe truck onderscheidt zich van zijn voorganger door nieuwe ontwikkelingen zoals de I-Shift met kruipversnellingen en automatische tractiecontrole. ,,We hebben nu gekozen voor de I-Shift met twee kruipversnellingen, aangevuld met een extra achteruitrijversnelling’’, vertelt eigenaar Johnny van den Brom van het gelijknamige transport-, container- en grondwerkbedrijf uit Nijkerkerveen. ,,Hierdoor is manoeuvreren, starten vanuit stilstand, op hellingen of bij slechte wegomstandigheden nu kinderspel.” De automatische tractiecontrole activeert de aandrijving op de vooras wanneer de tractie van de achterwielen afneemt op een gladde of zachte ondergrond. Deze techniek zou volgens Volvo het brandstofverbruik moeten verlagen en slijtage aan aandrijflijn en banden verminderen.

Vd_Brom_Nijkerkerveen

43 ton GVW

De Volvo FMX werd af fabriek geleverd als 6×6 bakwagen. Terberg Techniek plaatste een gestuurde en liftbare 10-tons voorloopas vóór het tandemstel, dat op zijn beurt widespread werd gezet door de achterste as 450 mm naar achteren te plaatsen. Door deze aanpassingen is een GVW van 43 ton gerealiseerd, waarbij de FMX door de meesturende achteras een kleine draaicirkel heeft. Deze as is bovendien boven een ingestelde snelheid star, wat moet resulteren in een voorspelbaar weggedrag in alle situaties. De drie achterassen zijn voorzien van hydraulische veercilinders. Van den Bron: ,,Hierdoor is de hoogte aan de achterzijde van het chassis aan te passen om de containers en betoncentrale makkelijker te kunnen laden en afzetten. Daarnaast kan de chauffeur het gehele voertuig waterpas zetten tijdens kippen, waarbij met de kipstabilisatie tegelijkertijd de stabiliteit wordt verhoogd.’’

Blij

De uiterlijke kenmerken van de Volvo FMX, zoals de robuuste bullbar, hoekbumpers, het centrale afsleepoog en de hooggeplaatste koplampen zorgen, aldus Van den Brom, voor een flexibele inzetbaarheid en minder kans op beschadigingen. ,,Onze chauffeur Bert is blij met zijn nieuwe truck. Het maakt niet uit op welk terrein het beton afgeleverd moet worden, met onze nieuwe Volvo FMX 8×6 kan hij nog efficiënter aan de slag.”

Lees ook: BCK wil niets anders dan een wendbare Volvo FMX 8×4 betonmixer.

Reductum voor het eerst aan de slag met vier Volvo’s FMX 10×4-widespread

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

 

 

 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie