9 juni | 07:56

Twee elektrische Volvo’s voor Boskalis

Boskalis Nederland nam onlangs de eerste van twee Volvo FH Electric trekkers in ontvangst, welke geleverd werden door BAS Truck Center. Hiermee zet de specialist op land en water een belangrijke volgende stap om hun duurzame doelstellingen te behalen.

Als ervaren aannemer is Boskalis Nederland een bekende naam in de markt. Met werkzaamheden in infra, rivieren en dijken, kusten en zeehavens, grondstoffen en beton. “We zijn actief op talrijke projecten in Nederland en België, waar we ook veel gevarieerd materieel voor inzetten. Vanuit de technische dienst beheren we al het materieel van onze organisatie. Duurzaamheid staat hoog op onze agenda. In het jaar 2030 willen we voor 75% emissievrij werken. Vanuit onze klanten en potentiële projecten krijgen we steeds vaker de vraag om elektrisch materieel te gebruiken. Deze twee elektrische trekkers zijn daarin de eerste stap voor ons transportbedrijf,” vertelt Jan-Willem Horstman, manager technische dienst bij Boskalis.

Eerste batch

De keuze van Boskalis voor Volvo FH Electric was eenvoudig. Jan-Willem: “We onderhouden al jaren goede contacten met Volvo Trucks Nederland en hebben hen gevraagd of ze ons in konden lichten zodra er zware elektrische trekkers op de markt kwamen. Er waren namelijk wel lichtere versies in omloop, maar geen trekkers die 50 ton of meer konden trekken. Nu wordt de eerste batch met Volvo FH Electric trekkers in Nederland uitgeleverd en we zijn blij dat wij daarin mee voorop lopen.”

Lees ook: Volvo viert 10 jaar Volvo Dynamic Steering

De duurzame relatie die Boskalis al jaren onderhoudt met BAS Truck Center kwam in dit traject uitermate van pas. “We kozen bewust voor de Volvo FH omdat deze meer comfort biedt voor onze chauffeurs. Bij het samenstellen van de configuratie kwam de meerwaarde van BAS Truck Center duidelijk naar voren”, legt Jan-Willem uit. “Zij adviseerden ons nu voor een 4×2 trekker te kiezen, in plaats van de gebruikelijke 6×2 die we meer rond hebben rijden. Het team van BAS keek namelijk goed naar de gewichtsverdeling tussen de trekker en kieperoplegger. Hierdoor ontstaat er een optimale verdeling en benutten we ook de vooras van de trekker beter. Naast de prima begeleiding, kozen we ook voor BAS omdat zij op het gebied van elektrisch een straatlengte voorsprong hebben ten opzichte van anderen.”

Meer snelladers om inzetbaarheid te vergroten

De eerste Volvo FH Electric heeft inmiddels een aantal ritten achter de rug. Jan-Willem: “Op onze locatie in Schiedam staat onze eerste snellader. Daarom zet onze planner de elektrische trekker nu in rondom Schiedam. De trekker rijdt zo’n 250 à 300 kilometers en wordt in de middagpauze weer opgeladen. Aan het einde van de dag laden we de Volvo FH Electric weer op aan onze reguliere lader. De inzetbaarheid wordt op korte termijn flink verhoogd omdat we bezig zijn om op nog zes plekken in Nederland een snellader te implementeren.” De chauffeur van Boskalis is enthousiast. “Vooraf had hij zijn bedenkingen, maar die zijn volledig weggenomen toen hij eenmaal zijn eerste ritje gereden had.”

Een groener wagenpark

Boskalis volgt de ontwikkelingen op de voet. “Hoewel de investering in elektrisch materieel nu nog vrij hoog ligt, zal dit in de toekomst ongetwijfeld veranderen wanneer elektrisch rijden meer gewoongoed wordt. Wij trekken nu ons plan door om emissievrij te werken en om ons wagenpark te vernieuwen. De tweede Volvo FH Electric wordt op korte termijn geleverd, daarnaast hebben we nog vier elektrische Volvo FH 8×4 bakwagens in bestelling staan,” besluit Jan-Willem.

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda