Volvo Dynamic Steering
| 08:30 | Arjan Olsthoorn

Volvo viert 10 jaar Volvo Dynamic Steering

Volvo Trucks viert dit jaar het 10-jarig bestaan van Volvo Dynamic Steering (VDS). De met prijzen bekroonde innovatie maakt het besturen van zware trucks gemakkelijker. Het biedt chauffeurs een veiligere en prettigere werkomgeving en draagt bij aan het streven naar nul ongevallen waar een Volvo-truck bij betrokken is. Volvo Trucks onderstreept hiermee haar inzet voor meer veiligheid in de transportsector.

Volvo Dynamic Steering (VDS) is geïntroduceerd in 2013 en heeft sindsdien significante ontwikkelingen doorgemaakt. De beroemde video met de ‘Epic Split’ van Jean-Claude Van Damme toont de stabiliteit van het systeem en de ‘Hamster Stunt’-video demonstreert het stuurgemak – zelfs een hamster blijkt in staat een FMX met Volvo Dynamic Steering in een groeve naar boven te sturen.

In 2018 werden nieuwe functies zoals Persoonlijke instellingen, Stability Assist, Lane Keeping Assist en de mogelijkheid om de truck op afstand te besturen toegevoegd. Met het 10-jarige jubileum viert Volvo Trucks nu een mijlpaal in het verbeteren van de werkomstandigheden voor chauffeurs en het voorkomen van ongelukken.

Werking

Volvo Dynamic Steering combineert conventionele, hydraulische stuurkracht met een elektromotor, die is gemonteerd op de stuurinrichting. Onbedoelde stuurbewegingen worden door het systeem gecorrigeerd en extra stuurkoppel wordt geboden wanneer dat nodig is. Dit vergemakkelijkt het sturen, waardoor er met precisie kan worden gemanoeuvreerd.

Bij trucks met een zware aslast en waarbij veel manoeuvreerwerk vereist is, zoals in het constructiesegment, biedt Volvo Dynamic Steering uitkomst. Het systeem vergemakkelijkt het sturen bij lage snelheden. Het gewicht van de vrachtwagen en de banden zijn hierop niet langer van invloed.

Voor andere inzet, zoals het langeafstandstranport, is het daarnaast van groot belang om de truck recht op de weg te houden. Volvo Dynamic Steering compenseert plotselinge zijwind of een hellend wegdek, waardoor de truck de rijrichting blijft volgen. En als onverhoopt sprake is van een klapband, zal VDS ondersteunen om de vrachtwagen op de rijbaan te houden.

Ook bij een krachtige remingreep, waarbij de wielen op verschillende oppervlakken staan, streeft het systeem ernaar om de truck rechtdoor te laten gaan. Daarnaast zorgt VDS ervoor dat het stuur terugkeert naar zijn oorspronkelijke positie, zowel bij het vooruitrijden als het achteruitrijden.

‘Lichter sturen’

Volvo Dynamic Steering biedt chauffeurs meer veiligheid, comfort en verbeterde ergonomie. “Het systeem zorgt voor lichter sturen en is met persoonlijke instellingen naar eigen voorkeur instelbaar”, zegt Erik-Jan Slijkhuis, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland. “Chauffeurs worden daardoor minder belast tijdens het sturen. Bovendien vangt het systeem schokken op van oneffenheden in het wegdek, waardoor het stuur niet gaat trillen of schudden. Dit resulteert in meer uitgeruste chauffeurs en minder uitval door blessures.”

Sinds de introductie tien jaar geleden zijn aanvullende veiligheidssystemen toegevoegd aan Volvo Dynamic Steering, waaronder Stability Assist, dat de truck stabiliseert als er slipgevaar dreigt. Lane Keeping Assist waarschuwt als de chauffeur onbedoeld de rijstrookmarkering nadert. Ook is er de mogelijkheid om de truck extern te bedienen met een afstandsbediening – ideaal voor taken buiten de cabine en herhaalde bewegingen – waardoor de productiviteit toeneemt en de werkdag comfortabeler wordt.

“Volvo Trucks streeft naar veiligheid in elke richting en nul ongevallen waar een Volvo-truck bij betrokken is. Volvo Dynamic Steering onderstreept de inzet voor meer veiligheid en een chauffeurscomfort”, zegt Erik-Jan Slijkhuis.

Volvo Dynamic Steering

3 Reacties
  1. Stickie, ik heb ooit in zweden Vaxjö in de volvo garage gestaan met accu problemen.
    Wat mij opviel dat er bakken vol met accu’s stonden 😂 en zeker 8 volvo’s met de onafhankelijke voorwielophanging en die stonden er allemaal voor revisie dus het is geen best systeem lijkt mijn.

  2. Ik rijd nu de 2e FH met VDS en het stuurt als je rolt lekker licht.
    Maar als je moet sturen stationair en veel en snel dan houd de VDS het niet bij en is je stuur niet om te krijgen helaas want de stuurpomp heeft dan tekort opbrengst.
    Een bekend probleem dus, en ook wel storingsgevoelig waarbij resetten niet altijd helpt en dan kan je de spierballen weer even bijwerken.
    Kortom het is niet eureka maar heerlijk dat je vaak soepel kan sturen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie