Als het aan de Europese Commissie ligt, gaan trucks er anders uitzien. Men heeft een voorstel gepresenteerd voor een nieuw truckontwerp met een betere stroomlijn.
Daarbij zullen trucks iets langer mogen worden dan de huidige maten, maar alleen om deze beter te kunnen stroomlijnen.
Het was al even bekend dat de Europese Commissie (EC) werkte aan nieuwe regels die een kort neusje mogelijk zouden maken, evenals vleugels aan de achterkant van trucks om het ‘vacuüm’ achter een rijdende truck te verminderen.
Die regels zijn nu gepresenteerd in een voorstel en als dit tot wetgeving omgezet is, kunnen fabrikanten gestroomlijnde trucks bouwen en verkopen. De EC verwacht dat we de gestroomlijnde trucks al vanaf de periode 2018-2020 op de weg zullen zien.
Brandstofbesparing
De trucks zullen zeven tot tien procent minder brandstof verbruiken dan de hoekige trucks van vandaag zo verwacht men. De EC stelt dat de besparing op de brandstofrekening daarmee kan oplopen tot 5.000 euro per jaar voor elke truck die 100.000 kilometer per jaar rijdt.
Transportcommissaris Siim Kallas legt uit wat de EC voor ogen heeft: “We moeten de vrachtwagens op onze wegen beter stroomlijnen want een doos is alles behalve aerodynamisch. De nieuwe regels zullen het wegvervoer schoner en veiliger maken. Ze zullen het brandstofverbruik doen dalen en geven de Europese constructeurs een lengte voorsprong bij het ontwerp van de truck van de toekomst, een groene vrachtwagen voor de wereldmarkt.”
Ook een economisch doel
Er zit dus tevens een duidelijk economisch doel achter het voorstel. De Europese truckindustrie is één van de grootste zakelijke investeerders in onderzoek en ontwikkeling in Europa. De ontwikkeling van nieuwe gestroomlijnde cabines en achtervleugels biedt constructeurs de gelegenheid om nieuwe modellen te ontwikkelen en dat moet de werkgelegenheid en economische groei in Europa ten goede komen.
Daarbij moet wel aangetekend worden dat de meeste Europese truckbouwers in landen zitten als Duitsland, Zweden en Nederland, waar geen grote werkloosheidsproblemen zijn. Maar uiteraard zal men in Wörth, München, Göteborg, Södertälje, Eindhoven, etc, de handschoen graag oppakken.
Veiligheid hoger
Verder kan volgens de EC een afgerond cabine-ontwerp de veiligheid verhogen. Als chauffeur heb je een beter zicht op voetgangers en fietsers en de gevolgen van ongelukken kunnen minder ernstig zijn.
Hogere gewichten voor accu-compensatie
Overigens wil de EC in het distributieverkeer hogere gewichten toestaan om te compenseren voor zware accupakketten op hybride en elektrische trucks. Zo gaat er geen laadcapaciteit verloren en kan het gebruik van deze alternatieve aandrijftechnieken verder aangemoedigd worden.
Foto: Het lijkt erop alsof de Europese Commissie zich heeft laten inspireren door MAN, want deze toekomsttruck is ongeveer waar de EC heen wil met toekomstige truck-ontwerpen.