EcoTwin-TruckPlatooning
| 11:21 | Rik Werner

Video: TNO en DAF zien grootschalige introductie truck platooning in 2020 gloren

Grootschalige introductie van truck platooning is reeds in 2020 mogelijk. Maar eerst moet er nog intensief worden getest op de openbare weg. Daarin zouden fabrikanten, overheden en verzekeraars moeten participeren.

Een consortium onder leiding van TNO en DAF zegt te hebben bewezen dat grootschalig konvooirijden met vrachtwagens op de openbare weg, oftewel truck platooning, nu snel realiteit is. En dat alles met een onderlinge afstand van slechts 0,3 seconden.

Datacommunicatie

Het zogenoemde EcoTwin consortium, waarin behalve TNO en DAF ook NXP en Ricardo participeren, meldt in een perscommuniqué ‘dat de techniek er klaar voor is om veilig met pelotons van tenminste drie vrachtwagens geautomatiseerd, en door datacommunicatie onderling met elkaar verbonden, op ultrakorte afstand van elkaar te rijden’. EcoTwin bepleit tests op de openbare weg, zoals in de Verenigde Staten momenteel al het geval is.

Toepassing

Daan de Cloe, director Mobility & Logistics bij TNO, kent geen twijfels meer: ,,De volgafstand is nu dermate kort geworden dat het platooning-systeem alle beslissingen moet en kan nemen én dat moet blijven doen als er iets afwijkends gebeurt.’’ Om het volledige potentieel van vrachtwagens te benutten is het volgens hem van essentieel belang om trucks op minimale afstand van elkaar digitaal gekoppeld te laten rijden, terwijl tegelijkertijd onder alle omstandigheden comfort en veiligheid is gegarandeerd. ,,De samenwerking binnen EcoTwin heeft met succes bewezen dat dit mogelijk is, waardoor alle partners de volgende stappen kunnen maken voor de openbare weguitvoering. We willen er samen met de verschillende partners voor zorgen dat het in 2020 technologisch en wettelijk mogelijk is om truck platooning op grote schaal toe te passen.”

Kostenbesparing

Truck platooning zou vele voordelen kennen: brandstofbesparing, lagere CO2-emissies, betere verkeersveiligheid en betere doorstroming van het verkeer. ,,Daarnaast maakt het nieuwe businesscases mogelijk, voor het efficiënt inzetten van logistieke processen en daarmee besparen van kosten’’, aldus De Cloe. Check hieronder de video van TNO en DAF:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Lees ook: Daimler Trucks test in VS platooning op de openbare weg. 

DAF doet mee aan platooning-proef in Engeland

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie