*

Kilometerheffing
| 15:04 | Rik Werner

[UPDATE] TLN vreest lastenverzwaring door komst kilometerheffing

TLN noemt in een reactie op het regeerakkoord de invoering van kilometerheffing voor vrachtverkeer ‘onverteerbaar’. De belangenorganisatie wil op korte termijn met Rutte III over het beladen onderwerp om de tafel. De uitwerking van de maatregel is voor TLN ‘zeer onduidelijk’.

TLN ziet een ordinaire lastenverzwaring voor de transportsector opdoemen. ,,De aankondiging van het kabinet om de opbrengsten terug te laten vloeien naar de ‘vervoerssector’ voor innovatie en verduurzaming klinkt sympathiek, maar nog onduidelijk is wat dit daadwerkelijk gaat betekenen’’, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ,,Vooralsnog kan ik niet anders concluderen dat er sprake is van een sigaar uit eigen doos. Dit plan is onverteerbaar.”

Kostenpost

TLN verwacht van de maatregel nauwelijks effect op duurzaamheid en filebestrijding. Van Dijk: ,,Afgaande op de kilometerheffingen voor vrachtverkeer in België en Duitsland kan kilometerheffing een kostenpost voor de sector opleveren die oploopt tot 850 miljoen euro, een kostenstijging van ruim vier procent voor een sector die vaak minder dan twee procent rendement heeft.’’

Files blijven

De maatregel zal ook geen bijdrage leveren aan het verminderen van de files, meent Van Dijk. ,,Nederland telt acht miljoen personenwagens en 130.000 vrachtwagens. Het aandeel vrachtwagens op het totale wagenpark in Nederland is zo klein dat dit geen effect heeft op mobiliteit. Dit is betaald in de file staan. Het kabinet kondigt dan wel pilots aan met een kilometerheffing voor personenwagens, maar waarom kilometerheffing voor vrachtauto’s wel meteen invoeren en niet één pilot voor al het verkeer?’’

Infrastructuur

TLN ziet ook positieve zaken in het regeerakkoord. ,,Zo wordt er twee miljard euro extra geld voor infrastructuur uitgetrokken, zodat bijvoorbeeld de knelpunten op de vrachtcorridors A12, A4 en A1 aangepakt kunnen worden”, stelt Van Dijk tevreden vast. TLN is verder positief over de plannen van het regeerakkoord op het gebied van arbeidsmarkt en ontslagrecht. In zijn totaliteit oordeelt TLN negatief, door de onduidelijkheid rond de invoering van de vrachtwagenkilometerheffing. ,,We verwachten een uitnodiging van het kabinet om hierover te spreken’’, aldus Van Dijk.

Lees ook: Regeerakkoord bevestigt snelle invoering kilometerheffing trucks.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie