*

Volvo FMX 8x8
| 12:58 | Rik Werner

Terberg Techniek bouwt speciaal voor Nederland Volvo FMX 8×8

Volvo kan voortaan een FMX 8×8 met een GVW van 44,5 ton leveren, met dank aan Terberg Techniek. De Zweedse fabrikant claimt dat het voertuig een prima gewichtsverdeling heeft door de asopstelling, met een vooras en drie achterassen. Door de kruipversnellingen en de drie hydraulisch geveerde achterassen zou de truck over een goede terreinvaardigheid moeten beschikken.

De FMX 8×8 C-Ride komt als 6×6 uit de Volvofabriek waarna hij bij Terberg Techniek wordt omgebouwd tot een 8×8 met een 11,5-tons Sisu voorloopas. Deze as wordt net als de laatste as elektrisch-hydraulisch gestuurd. De aangedreven vooras is bladgeveerd en de drie achterassen zijn hydraulisch geveerd en voorzien van waterpasdwarsregeling.

Tridem asopstelling

Het GVW van de Volvo FMX 8×8 bedraagt 44,5 ton. Het netto laadvermogen is 25.600 kg. Opvallend volgens de fabrikant is de grote bodemvrijheid en de wijze waarop allerlei kwetsbare zaken zijn weggewerkt aan de onderkant, wat de auto wendbaar maakt op ruig terrein. ,,De Volvo FMX 8×8 is een op de Nederlandse markt geoptimaliseerd concept’’, verklaart Imre Lörinc, verantwoordelijk voor het construction segment bij Volvo Trucks Nederland. ,,Door de tridem asopstelling kunnen we een betere gewichtsverdeling realiseren. Bovendien bevordert deze asopstelling de wendbaarheid en beperkt de wringing in bochten. Dit zorgt voor uitstekende rijeigenschappen voor een truck die vaak over bouwterreinen met moeilijk toegankelijke ondergronden rijdt.’’

Volvo FMX 8x8

I-Shift met kruipversnellingen

Opmerkelijk is verder dat de Volvo FMX 8×8 geen conventionele tussenbak heeft, maar over een eenvoudige verdeelbak beschikt. Volvo stelt dat deze oplossing mogelijk was door de I-Shift uit te rusten met kruipversnellingen met een overbrengingsverhouding van 32:1. ,,De kruipversnellingen maken het voertuig niet alleen sterker, maar het scheelt ook gewicht omdat een lage gearing niet nodig is. De uitvoering heeft een extra lage kruipversnelling vooruit en kruipversnellingen achteruit. Hierdoor is het mogelijk om uiterst langzaam achteruit te rijden, wat een belangrijk voordeel is bij achteruitrijmanoeuvres die enorme precisie vereisen zoals in de bouw”, aldus Lörinc.

Lees ook: Twee kruipversnellingen en extra achteruit op Volvo FMX 8×6 widespread J. van den Brom

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie