Na een succesvolle demo-inzet heeft St vd Brink zes Volvo FH I-Save 460 4×2-trekkers en vier Volvo FH I-Save 460 6×2-bakwagens met de Turbo Compound-motor aangeschaft.
Dat draagt bij aan het doel van het transportbedrijf om de CO2-uitstoot de komende jaren te halveren. St vd Brink wil in 2025 zijn CO2-uitstoot met minstens 50 procent hebben gereduceerd ten opzichte van 2020.
‘Duurzaamheid is leidend’
“We hebben laten onderzoeken of dit haalbaar is en hoe we het kunnen behalen”, vertelt Sander Jansen, manager wagenpark. “Dat heeft ertoe geleid dat duurzaamheid in alle geledingen van ons bedrijf leidend is. Zo rijdt het management in elektrische bedrijfsauto’s, is ons warehouse voorzien van LED-verlichting en hebben we elektrische meeneemheftrucks in gebruik genomen. Vanzelfsprekend geldt de doelstelling ook voor onze trucks. Bij elke vervangingsopgave stellen we ons de vraag: is dit de zuinigste optie die er nu is?”
Demotruck
“De demotruck heeft een week bij ons meegedraaid en daarin hebben we naar alle aspecten gekeken die wij belangrijk vinden. Uiteraard hebben we het verbruik meegewogen, maar ook bijvoorbeeld zaken als zicht en het comfort voor de chauffeur. De demotruck scoorde op al deze punten zeer goed en dat was voor ons reden om te kiezen voor tien Volvo’s FH met de Turbo Compound-motor.”
Brandstofverbruik
De trekkers worden door St vd Brink ingezet voor uiteenlopende werkzaamheden, variërend van distributie tot internationaal transport. Met de 6×2-bakwagens voeren ze het transport van stukgoed uit in de agrosector.
Lees ook: Combex Bouwlogistiek tekent voor elektrische FMX
“De nieuwe Volvo’s FH zijn substantieel zuiniger door de combinatie van de zuinige Turbo Compound-motor en het brandstofbesparingspakket I-Save. Ze zijn zo’n 7% zuiniger dan vergelijkbare trucks in ons wagenpark en dat tikt aan, zeker als je weet dat elke liter diesel die je bespaart 2,8 kilo aan CO2-uitstoot voorkomt,” aldus Jansen.
Subsidie
Met de keuze voor Turbo Compound maakt St vd Brink aanspraak op de Energie-investeringsaftrek (EIA), een fiscale aftrekregeling voor bedrijven die investeren in energiebesparende en duurzame bedrijfsmiddelen. Turbo Compound komt sinds dit jaar in aanmerking voor deze subsidie omdat het een techniek is die het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot verlaagt. Jansen: “Een leuke extra, al is de businesscase ook zonder deze subsidie sluitend.”
Globetrotter XL
Het zijn voor St vd Brink de eerste Volvo’s FH van het nieuwe model. “We zijn begin dit jaar begonnen met een wervingscampagne voor chauffeurs. De kwaliteit van het wagenpark speelt een belangrijke rol bij het behouden en werven van chauffeurs. De keuze voor een premiummerk als Volvo helpt daarbij. We kiezen altijd voor een ruime, grote cabine maar bij deze trucks hebben we weer een extra kers op de taart gezet. We hebben gekozen voor de Globetrotter XL-cabine en de trucks zijn extra rijk uitgerust. Ons motto is namelijk: als een chauffeur er blij mee is, gaat de truck vanzelf goed presteren. En een goed presterende truck scheelt onderhoud en brandstof”, verklaart Sander Jansen.
Volvo’s FM
St vd Brink neemt dit jaar ook zeven nieuwe Volvo FM 380 4×2-trekkers in gebruik voor distributiewerk in de Benelux. Jansen: “Ons wagenpark bestaat uit 485 trekkende eenheden, waarvan ongeveer een kwart Volvo-trucks. Naast de uitstraling en de kwaliteit zijn de uitgebreide veiligheidsfuncties voor ons reden om voor Volvo te kiezen. Bij het nieuwe model is dat weer verder verbeterd met de dodehoekcamera en de LED-verlichting, wat echt fantastisch is met het oog op optimaal zicht.”