Combex
| 08:30 | Arjan Olsthoorn

Combex Bouwlogistiek tekent voor elektrische FMX

Voor het vervoer van ruwbouw betonproducten gaat Combex Bouwlogistiek eind dit jaar een Volvo FMX Electric inzetten. Doorslaggevend in het besluit om een batterij-elektrische truck te gaan inzetten, is dat deze nu ook voor zwaardere toepassingen ingezet kan worden.

Combex wil hiermee samen met IJB Groep een nieuwe stap zetten in de beperking van uitstoot van schadelijke stoffen binnen de bouwlogistiek. De elektrische vrachtwagen zal door Combex worden ingezet voor het vervoer van heipalen en andere prefab funderingsproducten. De inzet van de Volvo FMX Electric is onderdeel van het partnership tussen Combex en IJB Groep, specialist in de productie van prefab betonproducten. De Volvo FMX 6×2 Electric gaat rijden vanaf de productielocaties van IJB Groep in Lemmer, Kampen en Lelystad en in een straal van 150 kilometer rond de fabriek zijn vracht vervoeren.

Gelijk aan inzet van dieseltruck

Een van de voorwaarden van Combex was dat de inzet van een elektrische truck gelijk zou zijn aan die van een diesel aangedreven vrachtwagen. “Met de actieradius van de Volvo FMX Electric blijken we een groot deel van het leveringsgebied te kunnen bedienen. Dit maakt de inzet gelijk aan die van een truck op diesel. Dat was echt een voorwaarde voor ons. De inzet moet gelijk zijn wat betreft mogelijkheden met minimale aanpassingen aan de dagelijkse operatie. Zowel op de fabriek als ook voor de vervoerder”, verklaart Frank van Kerkhof, Algemeen Directeur bij Combex.

Lees ook: Snoei Tuinmaterialen kiest voor Volvo FH TAG-XL

Het opladen wordt verzorgd door laadfaciliteiten voor AC-laden op het terrein van IJB Groep. Ook wordt daar een snellaadstation gerealiseerd voor DC-laden. Tijdens de rustpauzes van de chauffeur kan de truck worden bijgeladen. Daarmee neemt de totale actieradius toe en kan de vrachtwagen voldoende kilometers afleggen.

‘Passend en haalbaar project’

Duurzaamheid is in de bouwsector een steeds hardere eis, maar moet wel haalbaar zijn. “Wij willen natuurlijk een actieve bijdrage leveren aan de transitie waar de (bouw-)vervoersector voor staat. Het moet echter wel uitvoerbaar zijn. Wij denken dat met de specificaties van de nieuwe FMX Electric het moment is gekomen dat de truck past in de dagelijkse inzet. Daarmee genereert de truck een significante reductie van uitstoot. Door dit project met IJB Groep aan te gaan, is het een passend en haalbaar concept”, besluit Frank van Kerkhof.

Anne Span, Adjunct Directeur van IJB Groep, geeft aan: “De inzet van een volledig elektrische truck sluit naadloos aan op de bedrijfsvoering van de IJB Groep.” De truck wordt naar verwachting aan het eind van het jaar geleverd en onderhouden door de elektrisch gecertificeerde Volvo Trucks-dealer LVS Trucks.

Lees ook: UTS Verkroost wil verduurzamen met Renault D Wide ZE

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie