Bij DAF in Eindhoven is vandaag de serieproductie gestart van een nieuwe generatie vrachtwagens. De officiële ‘Job One’-truck – een rode XG+ met 12,9 liter PACCAR MX-13-motor – werd door John Jorritsma (burgemeester van Eindhoven) en Harry Wolters (president-directeur van DAF) feestelijk overhandigd aan André Verbeek, directeur/eigenaar van Verbeek Agra Vision.
DAF is de eerste truckfabrikant die een compleet nieuwe generatie trucks op de markt introduceert die ontwikkeld is tegen de achtergrond van de nieuwe Europese richtlijnen op het gebied van voertuigafmetingen.
Lees ook: GESPOT: dit is de nieuwe DAF CF
“DAF is niet alleen de eerste maar ook de enige”, aldus president-directeur Harry Wolters. “Dat maakt dat onze nieuwe trucks voor de lange afstand – de nieuwe XF, XG en XG+ – een nieuwe maatstaf introduceren op het gebied van efficiency, veiligheid en chauffeurscomfort. Dat waren voor de Europese Commissie meteen ook de belangrijkste redenen om de truckindustrie letterlijk meer ruimte te geven om optimale cabines te ontwikkelen. Door het ontwerp aan de voorzijde met 16 centimeter te verlengen en maximaal aandacht te besteden aan de aerodynamica, wordt onder andere niet minder dan 10% brandstof bespaard en een vergelijkbare reductie van de CO2-uitstoot.”
‘Eindhoven bruist’
Burgemeester van Eindhoven, John Jorritsma, verklaarde trots te zijn op ‘zijn’ stad Eindhoven, centrum van de ‘Brainport Regio’. “Het bruist in Eindhoven. Onze stad van Techniek, Design en Kennis. Dat DAF vandaag de serieproductie start van een nieuwe generatie revolutionaire vrachtwagens is daar een prachtig bewijs van.” De nieuwe generatie DAF vertegenwoordigt een volledig nieuw voertuigplatform. Dat is helemaal voorbereid op toekomstige, alternatieve batterij-elektrische en waterstof aandrijflijnen, die momenteel bij DAF in ontwikkeling zijn.
Nieuwe norm in chauffeurscomfort
De eerste, in serie geproduceerde truck van de nieuwe generatie werd afgeleverd aan André Verbeek. Hij is directeur/eigenaar van het Nederlandse Verbeek Agra Vision. Een bedrijf dat zich toelegt op het nationale en internationale vervoer van pluimvee en broedeieren. Het bedrijf beheert een vloot van 30 voertuigen, waarvan 25 DAF’s. De bijzondere XG+ gaat rijden bij dochteronderneming Hennentransport Hooijer. “Naast de hoogste betrouwbaarheid en lage kosten per kilometer is voor ons het uitstekende chauffeurscomfort een belangrijke reden om voor DAF te kiezen,” aldus André Verbeek. “Met het nieuwe topmodel XG+ zet DAF ook op dit vlak weer een nieuwe norm. In deze tijd van chauffeurstekorten is dat heel belangrijk.”