scania verlengde cabine
| 12:51 | Arjan Olsthoorn

Scania introduceert cabines voorzien van 270 mm extra lengte

Scania heeft bekendgemaakt dat het verlengde cabines gaat leveren. Het gaat dan om cabines uit de R- en S-series, deze kunnen worden voorzien van 270 mm extra lengte. Volgens Scania zijn voegt de extra cabinelengte toe aan het premium chauffeurscomfort voor hoogwaardige trucks voor de lange afstand.

Tevens biedt het mogelijkheden voor andere toepassingen, zoals het herbergen van bemanningen, lestrucks en bergingstrucks met passagiersstoelen. De cabines worden exclusief geproduceerd door Scania’s dochteronderneming Laxå Special Vehicles als af-fabriek oplossing.


Lees ook: Van Noort Waddinxveen neemt vier Scania trekkers in gebruik


De lat hoger leggen

“Met de introductie van de CR23 en CS23 legt Scania de lat voor premium trucks nog hoger”, zegt Stefan Dorski, Senior Vice President, Head of Scania Trucks. “We zullen een aantal van de mogelijkheden van onze Scania CrewCab integreren in onze premium cabines in de R- en S-series. Op die manier voegen we ruimte toe die extra comfort brengt en een veelheid aan creatieve oplossingen.”

Scania’s beslissing om verlengde cabines in kleine series aan te bieden, is gebaseerd op een aanhoudende vraag vanuit diverse markten naar cabines met extra ruimte. De premium S-serie heeft een vlakke vloer en wordt nu al geprezen om zijn ruimte. Met de extra lengte wordt het, volgens Scania, een soort droomcabine voor chauffeurs die lange afstanden afleggen en veel nachten van huis zijn. Een bed van 100 cm breed, zonder dat je het hoeft in te schuiven, behoort dan tot de mogelijkheid.

Modulaire gereedschapskist

Scania creëert de langere CR23- en CS23-cabines (met zowel het normale als het hoge dak) door de betreffende onderdelen toe te voegen uit hun modulaire gereedschapskist. Als zitplaatsen voor extra passagiers het doel zijn, dan is de Scania CrewCab de belangrijkste donor.

De extra ruimte wordt gecreëerd door bestaande cabinecomponenten toe te voegen, wat mogelijk is dankzij Scania’s befaamde modulaire systeem. De eerste leveringen aan klanten staan gepland voor het derde kwartaal van 2021.

‘Premium comfort’

“Het meest voor de hand liggende voordeel is natuurlijk voor chauffeurs die lange afstanden afleggen. Zij zijn vaak op zoek naar comfortabele premium oplossingen”, zegt Dorski. “Zij kunnen de extra ruimte gebruiken om in het algemeen meer ruimte te creëren of om een breder bed te kiezen – of allebei. Andere gebruikers zijn waarschijnlijk te vinden in toepassingen zoals rijscholen, defensietrucks en bergingstrucks. Deze laatste zullen passagiers uit gestrande voertuigen kunnen vervoeren.”

De toevoeging van 270 mm aan de aanvankelijke lengte van 200 cm klinkt misschien onbeduidend, maar dat is het niet. Het gaat om een toename van meer dan 13%. Dat maakt zeker een verschil en zet de deur open voor tal van interessante opties.

“Scania’s plan is om deze cabines in het vierde kwartaal van dit jaar gecertificeerd te hebben met een WVTA (Whole Vehicle Type Approval, red.)”, zegt Dorski. “Sommige landen zullen deze voertuigen in eerste instantie apart laten certificeren op hun eigen markten.”

270 mm scania

9 Reacties
  1. Er zijn altijd mensen die commentaar moeten leveren hij is super mooi geworden en van binnen top zo mooi dashboard de mannen en vrouwen in Eindhoven hebben een mooie truck neer gezet klasse

  2. Steenbergen dat weet ik wel zeker.

    Hee Johnny je mankeert schijnbaar zelf wat aan je ogen, misplaatste reactie van je.
    Ga maar lekker in je ikea hokje grienen man man.

  3. Als u goed verzekerd bent beste Steenbergen dan adviseer ik u een afspraak te maken bij een opticien, conclusie en advies van opticien neem objectieve glazen wellicht ziet u het dan beter

  4. Mannen luister ze hebben gewoon een top auto neergezet punt hij lijkt niet op een volvo scania iveco de auto heeft een heel eigen gezicht top zit helemaal niks Zweeds in

  5. Beste Steenbergen, je bedoelt de nieuwe Daf, die zijn eigen gezicht is verloren! Je gooit een Scania, Volvo en Iveco in de blender en wat kwam eruit….. Juist ja

  6. Dit gebeurde vaker in t verleden, ook omdat zij t modulair systeem al hadden (Red. Longline). En later door externe bedrijven. Nu doen ze dit (soort van) ‘fabriek-af’.
    In Eindhoven is dit vanaf het nieuwe model, tov de aangepaste EU-regels. (Niks tegen de Eindhovenaren).
    Maar, wel jammer dat ze t net te laat introduceren vanuit Zweden, net als de aangedreven boogie-liftas.😅

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie