Rions Riooltechniek werkte tot dusver met vrachtwagens van DAF. Inmiddels is het in Maastricht gevestigde bedrijf verliefd geworden op Scania. Er zijn bij de dealer in Nuth drie trucks van het Zweedse merk besteld. De eerste is zojuist afgeleverd.
,,Je groeit op met een bepaald merk en dat blijf je dan rijden”, verklaart directeur Remy van Dijk de overstap. ,,Nadat we noodgedwongen een gebruikte rioolreinigingstruck op een Scaniachassis gekocht hadden, beviel ons de service van de Scaniavestiging in Nuth zo goed, dat we inmiddels drie nieuwe voertuigen van het merk hebben aangeschaft.”
G450
Daarvan is er intussen één afgeleverd en dat is direct het vlaggenschip van de vloot binnen Rions. ,,De keuze viel op een G450 met SCR-only motor en een gewone verlengde dagcabine op een 8×4 onderstel met gestuurde naloopas. Maar daarmee houdt het ‘gewone’ op. Want niet alleen is de Scania behoorlijk aangepast om berekend te zijn op zijn zware werk, de reinigingsopbouw van Wiedemann is hightech.”
Efficiëntieslag
De installatie op de nieuwe Scania is bedoeld voor het periodiek reinigen van rioolsystemen. ,,Het bijzondere aan het voertuig is dat wij het water waarmee we reinigen, binnen de machine filteren en dus opnieuw kunnen gebruiken. Zo kunnen wij twee keer zo lang aan het werk blijven voor de tank vol zit met rioolslib dan bij andere machines.”
Geen drinkwater
Bij het reinigen van een riool, laat de chauffeur twee slangen via een put in het riool zakken. De kleine spuit onder hogedruk water naar achteren waardoor de slang naar voren gaat en het opgewoelde slib juist naar achteren. Dat wordt door de tweede dikkere slang opgezogen en verzameld in de slibtank van de installatie. ,,Bij een gewone reinigingsmachine ontstaat er dan een dikke drab in de tank en moet je die al vrij gauw weer legen”, vertelt chauffeur Remco. ,,Mijn nieuwe machine laat het water uit het slib lopen en reinigt dat zodat we er weer opnieuw mee kunnen spuiten. Het residu in de slibtank, voornamelijk zand en gruis, wordt daardoor veel droger en compacter zodat het makkelijk in een containerbak af te voeren is. Aan het einde dag laat ik de watertank leeglopen in het riool en neem nieuw water op dat ik direct uit de Maas pomp. Er wordt dus geen drinkwater gebruikt.”
Extra oliekoeler
Dat pompen, zuigen en spuiten vraagt veel energie dat over een versnellingsbak PTO en een extra vliegwiel PTO geleverd wordt. ,,Onze kilometrage is minimaal”, weet directeur Van Dijk. ,,Maar de motor krijgt het behoorlijk voor de kiezen op de PTO-uren. En omdat de motor veel en langdurig vol vermogen moet leveren terwijl er geen rijwindkoeling is, heeft Scania die stationaire koeling stevig aangepast met onder meer een extra oliekoeler.”
Meer ruimte
Chauffeur Remco zegt tevreden te zijn over het nieuwe voertuig. ,,Ik heb hier meer ruimte in de cabine voor mijn eigen spullen en bijna geen motortunnel. En hoewel het zicht rondom met extra camera’s geregeld wordt, vind ik het grote glasoppervlak heel prettig. Dat manoeuvreert een stuk veiliger en dankzij de uitstekende spiegelbezetting heb ik nu amper een dodehoek.”
Lees ook: Meijndert heeft de teller (bijna) op 40 Scania’s staan.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.