Uit de fabriek in Blainville-sur-Orne (Frankrijk) zullen deze maand de eerste in serie gebouwde Renault Trucks D en D Wide Z.E. van de band rollen. Een belangrijke mijlpaal in de transitie van de stedelijke mobiliteit.
Lees ook: Renault tovert gebruikte trucks om tot ’01 Racing’-editie
Voor de assemblage van de Renault Trucks D en D Wide Z.E. zijn op het industriële complex van Blainville-sur-Orne verschillende faciliteiten verrezen. Het Z.E.-gebouw, gelegen naast de truckassemblagelijn, heeft een oppervlakte van 18.000 m².
In deze faciliteit worden verschillende componenten, speciaal voor volledig elektrische trucks, vervaardigd. Daarnaast is er een magazijn voor onderdelen en componenten en een temperatuur gecontroleerde afdeling voor de batterijopslag.
Een elektrische truck in 50 uur
De productie van een elektrische truck begint een week voorafgaand aan de assemblage. In de Z.E.-faciliteit worden dan verschillende subassemblages uitgevoerd door speciaal getrainde techniciens, zoals de aandrijflijn, motor, versnellingsbak, modular power box, e.d. Deze componenten worden vervolgens getransporteerd naar de assemblagelijn om op verschillende momenten van de assemblage op het voertuig te worden gemonteerd.
De Renault Trucks D en D Wide Z.E. worden geassembleerd op dezelfde lijn als de dieselmodellen. Aan het einde van de assemblagelijn worden de elektrische vrachtwagens teruggebracht naar de Z.E.-faciliteit. Daar voeren technici additionele werkzaamheden en kwaliteitstests uit. De productie van een elektrische truck kost in totaal 50 manuren.
Renault Trucks voorspelt dat elektrische voertuigen in 2025 10% van het totale verkoopvolume vertegenwoordigen.