| 08:20 | Arjan Olsthoorn

Plieger maakt chauffeurs trots met Volvo’s FH

Onlangs leverde Van Dijk Trucks Culemborg gloednieuwe trucks af aan vier razend enthousiaste chauffeurs van Plieger B.V. De technische groothandel met het hoofdkantoor in Zaltbommel besloot vorig jaar om de nachtdistributie in eigen beheer te gaan doen. En om gemotiveerde chauffeurs voor het werk te vinden, bedachten ze een sterk plan.

“We doen al enkele jaren aan nachtdistributie”, vertelt Michel van der Wedden, coördinator Logistiek bij Plieger. “In eerste instantie besteedden we dat uit, omdat het binnen de eigen organisatie lastig was om de planning rond te krijgen. Het is immers een andere tak van sport. Vorig jaar berekende ons MT echter dat het op alle fronten voordeliger zou zijn om de nachtdistributie in eigen beheer te gaan doen. Niet alleen vanwege het kostenplaatje, maar met name omdat wij graag alles in eigen beheer houden, zodat we optimale feedback krijgen van en over onze klanten via eigen chauffeurs. Bovendien hebben wij een ongekend uiteenlopend assortiment – van badkuipen tot aan warmtepompen – wat een speciale omgang vereist wat betreft laden en lossen. Met een vaste groep aan eigen chauffeurs, kun je elk onderdeel natuurlijk optimaal trainen.”

Chauffeurs kiezen Volvo

Het besluit werd genomen en de vacature werd online gezet. De secundaire arbeidsvoorwaarden waren bijzonder. “We hebben erin gezet dat de chauffeur zelf mag kiezen in wat voor auto en in welke uitvoering hij wil rijden. Er was keuze uit vier merken: DAF, Mercedes, Volvo en Scania. Wij stelden zelf een standaardconfiguratie samen en afhankelijk van het budget dat overbleef, mocht de chauffeur zelf extra opties bepalen. We vonden binnen no time vijf chauffeurs die stonden te popelen om te beginnen.”

Volvo nieuw bij Plieger

Vorig jaar december begon het traject dan echt en vier van de vijf chauffeurs kozen voor het merk Volvo. “Totaal afwijkend van wat we al hadden binnen het wagenpark; het merk Volvo was nog niet vertegenwoordigd bij Plieger. Maar de chauffeurs waren stellig: het moesten Volvo’s worden.” Michel ging om tafel met Van Dijk-vertegenwoordiger Johan Links, die alle opties voorlegde. “De keuzes liepen uiteen van koelkasten tot aan zwaailampen en van gordijntjes tot aan extra speakers. Verder hadden we in de standaardconfiguratie alle mogelijke veiligheidsopties meegenomen. Airbag, dodehoekcamera, Lane Keeping Assist en noodremfuncties; alles zit erop en eraan. Bij Plieger staan we voor extreem veilige voertuigen.”

Lees ook: DFDS neemt eerste Belgische FH Electric in gebruik

De trucks werden in januari besteld en vanaf dat punt was het afwachten. “De geplande levertijd was meer dan een jaar, maar gelukkig werden ze eind oktober dan eindelijk afgeleverd. De chauffeurs zijn supertrots. Het geeft ze enorm veel uitstraling en rijplezier. Het is mooi dat we op deze manier onze waardering voor hun werk kunnen laten zien en dat zij aan de andere kant heel zuinig zijn op het materiaal. En ik moet zeggen: het geeft wel een heel gaaf beeld om die vier nieuwe FH’s op het terrein te zien staan. Er wordt echt over gesproken, aldus Van der Wedden.

Enthousiaste samenwerking

De samenwerking met Van Dijk Trucks uit Culemborg verliep volgens Michel perfect. “Ik kende Van Dijk al van heel vroeger, toen ik nog ergens anders werkte. Het is sowieso één van de bekendere dealers in de regio. Ze staan bekend om hun betrouwbaarheid en service; menig collega-transporteur is enthousiast en positief over de club. En ik moet zeggen; ze hebben ons ook niet teleurgesteld. We moesten vanwege de levertijden best lang wachten op de nieuwe vrachtwagens, maar die tussenperiode hebben ze perfect ingevuld. We kregen vergelijkbare huurauto’s mee, dus de mannen konden al even wennen aan hun toekomstige nieuwe vrachtwagens. Tussendoor dachten ze ook heel flexibel mee: bepaalde keuzes werden uiteindelijk nog gewijzigd, maar dat was allemaal geen probleem. Nu de chauffeurs eenmaal op de weg zitten, is het is heel fijn om te weten dat – mocht er iets gebeuren – er een betrouwbare organisatie achter je staat die ervoor zorgt dat de jongens niet stil komen te staan.”

Vanaf januari 2023 gaat Plieger nog vijf nachtritten naar zich toetrekken. “En dan gaan we het weer op dezelfde manier aanpakken. Wie weet zitten we dan weer met Van Dijk aan tafel!”

Michel van der Wedden

Michel van der Wedden, coördinator Logistiek bij Plieger.

Foto’s: Menno Ringnalda / Van Dijk Trucks

5 Reacties
  1. Heb vanaf 1999 voor plieger gewerkt met trots….werk nu met mijn pensioen nog af en toe . Trots om te hoe dat het bedrijf het aanpakt…om met de tijd mee te gaan

  2. Groot compliment voor de aanpak van Plieger. Kunnen velen een voorbeeld aan nemen. Reken maar dat dit goede chauffeurs aantrekt die oprecht interesse in hun beroep hebben.

  3. Hele vette wagens! Wel ben ik heel benieuwd wat voor auto de vijfde chauffeur heeft dan heeft gekozen? Er zijn namelijk vier Volvo’s geleverd, maar vijf chauffeurs aangenomen? Ik hoor het graag!

  4. Heel mooi dat dit Bedrijf deze goede weg is ingeslagen in deze tijd dat het heel moeilijk is om aan goede gemotiveerde chauffeurs te komen.ik weet zeker dat dit de juiste oplossing is als je de chauffeur waardeerd en laat meedenken in waar hij zich trots en gelukkig voelt.een eigen auto naar de zin van de chauffeur geeft een trots en eigen gevoel en is superzuinig op zijn truck,wat als voordeel heeft minder schade,s wat ook weer een voordeel opleverd voor de werkgever. Een pluim voor Pfliegger.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie