DFDS neemt eerste Belgische FH Electric in gebruik
DFDS heeft onlangs de allereerste rit uitgevoerd met een gloednieuwe in serie geproduceerde Volvo FH Electric. Die zal voortaan ingezet worden om onderdelen vanuit de DFDS terminal naar de fabriek van Volvo Cars in Gent te brengen.
Deze Volvo FH Electric werd officieel in ontvangst genomen door Niklas Andersson, EVP Logistics van DFDS in het bijzijn van premier van België Alexander De Croo en Jonas Odermalm, Vice President Electromobility Product Management Volvo Trucks . Deze Volvo FH Electric is de eerste uit een reeks van 125 bestelde elektrische Volvo vrachtwagens die in de loop van 2023 operationeel zullen zijn in de DFDS vloot. In 2021, initieerden DFDS en Volvo Trucks een gezamenlijk project met betrekking to duurzaam wegtransport.
Green Deal
Niklas Anderson, EVP Logistics bij DFDS: “Groene transport corridors in het Deltagebied en in heel Europa zijn essentieel voor de uitvoering van de Europese Green Deal. Om groene corridors werkelijkheid te laten worden, hebben we innovatieve partnerschappen en sterke toezeggingen van de industrie en de regeringen nodig om te investeren in belangrijke infrastructuur zoals elektrische laadstations en waterstoftankstations.”
Peter Himpe, Vice President Volvo Trucks Belux: “Met de levering van onze eerste FH Electric in België tonen we aan dat er al heel wat logistieke trajecten in aanmerking kunnen komen om geëlectrificeerd te worden. Met een range van minimaal 300 km zal deze FH dagelijks trajecten kunnen verzorgen tussen de DFDS terminal in North Sea Port en de Volvo Cars fabriek in Gent. Naarmate het break even point van elektrische trucks dichterbij komt zijn we ervan overtuigd dat dat dit pioniers werk van DFDS en Volvo Trucks veel navolging zal kennen.”
Start van productie
Na de zomer van 2023 zal Volvo Trucks ook starten met de productie van elektrische trucks in de Gentse vrachtwagenvestiging en in 2025 start Volvo Trucks in Gent met het bouwen van batterijmodules voor batterijpacks.
DFDS streeft ernaar om tegen 2050 een netto-nul-uitstoter te zijn. De doelstellingen zullen worden bereikt door aanzienlijke investeringen in groene oplossingen, waaronder het streven om tegen 2030 25% van de vrachtwagens elektrisch te laten rijden.