Transportbedrijf annex zand- en grindhandel Patrick van den Hoeven uit Woerden neemt vijf nieuwe Scania’s met een 530 pk sterke V8-motor in gebruik. Het bijzondere daarbij is dat zijn chauffeurs allemaal zelf een configuratie mochten kiezen. Op twee voorwaarden na: het moest passen bij het werk én geen van de vijf Scania’s mocht hetzelfde zijn.
Patrick van den Hoeven rijdt naast betonmixers toch voornamelijk zijn eigen producten, te weten zand, grind, cement en verhardingsmaterialen. Het meeste is bestemd voor de bouw. “Wat wij veel doen is de grondstoffen leveren voor bedrijven die cementdek- en vloeistofdichte vloeivloeren aanleggen”, vertelt Patrick over zijn bedrijf. “Dat gaat vanuit een trailer waar alle grondstoffen inclusief het water en een meng- en pompinstallatie in zit. Die mannen maken ter plaatse op de bouw het soort cement dat er nodig is en pompen dat naar de ruimte waar de vloer moet komen. Dat kan tot op grote hoogte zijn in een flatgebouw. Wij hebben drie silo’s staan waar die bedrijven hun grondstoffen uit betrekken. Maar vaak moeten wij halverwege de dag nog een keer op de bouwplaats komen om een en ander bij te vullen. Maar wij leveren ook kant en klare beton, want wij hebben ook vijf mixer trailers.”
‘Dat wil ik later ook’
Iedereen die Patrick kent, zal niet verbaasd zijn over zijn keuze voor V8 motoren. “De laatste 10 jaar rijden wij niet anders. In mijn jeugd zag ik hier Peter Kempen door het dorp gaan met een dikke V8. (dat was toen nog Zegveld.) Toen al dacht ik ‘dat wil ik later ook’.”
Lees ook: ‘Barnfind’: fabrieksnieuwe Scania 144 530 V8
Dat Van den Hoeven nu in één keer vijf nieuwe 530 pk sterke Scania’s koopt, heeft minder te maken met het feit dat zijn vorige aan vervanging toe waren dan met het feit dat hij vier van zijn zeven Scania’s extreem goed kon verkopen. “Normaal gesproken rijden wij tussen de 125 en 160 duizend kilometer per jaar en wil ik rond één miljoen kilometer met een trekker doen. Maar de markt voor gebruikte trucks is momenteel zo overspannen, dat ik het niet kon laten. Terwijl er trucks bij waren die net twee ton op de teller hadden staan.”
‘V8 museum’
Nu kon Patrick dat ook makkelijk doen. Want hij had nog voertuigen genoeg in de schuur staan. “Om te beginnen heb ik al 12 rijdende Scania’s met een V8 motor als verzameling. Ik heb er één van elke generatie. Zeg maar dat het Scania V8 museum bij mij op het erf staat. Daarnaast is er ter ere van ons 30-jarig bestaan ook nog een nagelnieuwe 770 pk V8 in een torpedo uitvoering! Dus eigenlijk heb ik zes nieuwe trucks gekocht. Mijn auto’s leveren mij niet alleen in transport maar ook in de handel geld op. Soms kan ik er een verkopen waarmee de investering in een Scania V8 ook dan zijn waarde toont. Ik moet wel zeggen dat ik deze stap alleen kon doen omdat mijn mannen bereid waren om tijdelijk even een stapje terug te doen. Want dat is wel zo: als je vanuit een 580pk Scania van de laatste generatie weer terug op een 4 serie stapt, weet je wel waarom de nieuwe auto ‘Next Generation’ heet. Sommige trucks moeten we weer met de hand schakelen. Dat is een soort tijdreizen, maar dan achteruit.”
Alle trucks anders
Dat is als chauffeur natuurlijk wel even slikken. Maar de keerzijde is, dat betrokken chauffeurs straks allemaal een nieuwe auto krijgen die precies naar wens is. “Het enige dat ik als eis stelde, is dat het een 530 pk moest zijn en dat hij bij het werk zou passen. Dus rijdt er bij ons straks een 530S als 4×2 met een highline cabine, een 530S als 6×2 met een gestuurde en hefbare naloopas en een normaal dak, een R530 als 4×2 met een highline cabine, een R530 als 6×2 met een dubbellucht sleepas en een normale cabinehoogte en spoilers en een R530 als 6×2 met een voorloopas en normale cabinehoogte zonder spoilers.”
Dat twee van de vijf trucks als 4×2 rijden, komt omdat Patrick ook veel in Duitsland zit. “Daar heb je vanwege de gewichten toch niets aan drie assen. Tegelijkertijd hebben die chauffeurs voor de hoogste cabine gekozen omdat ze ook wel eens een nachtje overstaan.”
Opbouw
Uiteraard zijn de trucks rijk uitgerust. “Dat gaat nog wel iets verder dan alleen rondom luchtvering, retarder, ACC en LED-verlichting,” vertelt Patrick. “Bij ons telt de liefde voor de auto en sommige chauffeurs kozen voor een old skool look met een lichtbak, anderen weer voor de Zweedse look met bullbar en een Deense bumper. Maar weer geen lichtmetalen velgen: wij vinden in de kleur gespoten metalen wielen met een RVS ring erin toch mooier.”
Alle vijf de trucks worden geleverd door Scania Utrecht waarmee Patrick ook een onderhoudscontract afsloot.