Oudere chauffeurs die tussen september 2008 en juni 2015 zonder nascholingsverplichting hun groot rijbewijs hebben vernieuwd, moeten wellicht alsnog op cursus.
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt dat er digitaal een vragenlijst onder de doelgroep is verspreid die de stemming rond eventuele nascholing moet peilen. De Europese Commissie zou bij de Nederlandse regering op actie hebben aangedrongen, na klachten van enkele Europese landen.
Vrijstelling
Nederlandse chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 kregen tot twee jaar geleden automatisch Code 95 op hun rijbewijs bijgeschreven, zonder nascholingsverplichting. Het ministerie heeft die vrijstelling per 1 juni 2015 geschrapt, omdat het vond dat iedere beroepschauffeur zich zou moeten nascholen. Nederland moest zich bovendien conformeren aan de EU-richtlijnen, die vrijstelling van senioren uitsloot. ,,Enkele Europese landen hebben in Brussel geklaagd over het feit dat in Nederland een groep oudere beroepschauffeurs zonder nascholing rondrijdt’’, vertelt SP-transportspecialist Ellen Verhoog. ,,Om welke landen het gaat, is niet duidelijk. Al kun je daar vermoedens bij hebben. Dat verklaart deze enquête.”
Enquête
Maar voor het alsnog tot verplichte nascholing komt, onderzoekt I & M aan de hand van een enquête in hoeverre oudere chauffeurs bereid zouden zijn zich vrijwillig bij te scholen. Ook wil het ministerie weten om hoeveel oudere chauffeurs het exact gaat. Verder peilt I & M of oudere chauffeurs die niet meer beroepsmatig op een truck rijden, bereid zouden zijn vrijwillig hun oude rijbewijs om te wisselen voor een nieuw exemplaar zonder Code 95. ,,We willen met dit geanonimiseerde onderzoek inventariseren hoeveel chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 met een code 95 nascholing willen volgen en onder welke voorwaarden’’, aldus een woordvoerder van het ministerie. ,,Aanpassing van wet- en regelgeving wordt pas overwogen, als blijkt dat vrijwillige en stimulerende maatregelen onvoldoende helpen.’’
Zoals bekend is Code 95 jaar geldig en moeten chauffeurs om de code te verlengen tot 35 uur verplicht nascholing volgen. Wie de nascholing niet volgt kan in beginsel niet langer beroepshalve op een vrachtwagen rijden.
Lees ook: Code 95-training voor schuifvloerchauffeurs.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht