De massale inzet van Oost-Europese chauffeurs in het Nederlandse wegtransport vergroot het risico op ongelukken, ook met ADR-transporten.
Dat is de schokkende, maar niet onverwachte conclusie van een documentaire van Zembla over dit onderwerp, (zie de aflevering onderaan dit bericht). Oost-Europese chauffeurs zijn lang niet altijd vakbekwaam en kunnen in eigen land voor weinig geld aan een vals ADR-diploma komen of andere vereiste diploma’s. Hier spreken ze de taal niet en chemische en petro-chemische bedrijven weigeren diverse Oostblokkers op hun terrein. Maar ze rijden wel in grote getale met de meest gevaarlijke stoffen dwars door Nederland en West-Europa.
Den Hartogh en Van den Bosch
Nederlandse transportbedrijven die actief hieraan meewerken zijn Den Hartogh uit Rozenburg, en Van den Bosch uit Erp, die laatste in mindere mate in het ADR-vervoer.
Minimale of geen controle
Bovendien is er minimale, of helemaal geen controle, zo blijkt ook uit de reportage en is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op geen enkele manier in staat om een einde te brengen aan deze praktijken. De ILT ging niet in op herhaaldelijke verzoeken van Zembla om te praten over het risico.
Illegale cabotage en postbusconstructies
Zembla stelde tevens vast dat er volop illegale cabotage plaatsvindt in Nederland, dat Van den Bosch met een postbus-firma op illegale wijze Hongaarse chauffeurs tegen een Hongaars salaris in Nederland inzet, en dat de afgelopen jaren hebben laten zien dat Oost-Europese chauffeurs de meest bizarre ongelukken veroorzaken.
De Poolse chauffeur van deze truck liet onlangs bijna een viaduct instorten door een pilaar onder het viaduct vandaan te rammen.
Ontlopen van controle
Bovendien ontlopen bedrijven als Den Hartogh controles omdat de ILT met bedrijven convenanten heeft afgesloten en er vertrouwen in heeft dat het bedrijf alles volgens de regels doet.
Grote kans op ADR-ongeluk
De kans dat het daarom binnenkort bizar misgaat met een ADR-transport met een Oost-Europese chauffeur achter het stuur, is levensgroot. Dat is de enige conclusie die getrokken kan worden uit de documentaire. (Ook KRO’s Brandpunt concludeerde onlangs dat het risico op een ramp met gevaarlijke stoffen stijgt omdat de controle in ons land niet deugt).
ILT-medewerker hoopt op ongeluk
Om het nog gekker te maken, een ILT-medewerker die anoniem wilde blijven sprak tegen Zembla de hoop uit dat er een keer iets mis zou gaan met een LPG-transport. Om de boel wakker te schudden.
Controle is niet op orde
In Nederland is de controle dus niet op orde, en slechts afgestemd op netjes werkende, Nederlandse transport- en chemiesectoren die hun verantwoordelijkheden nemen. Dat beeld klopt niet meer.
De echte oorzaak van de problemen ligt overigens in Brussel bij de EU. Door vanuit daar de grenzen met het Oostblok open te stellen en de eerste en tweede wereld ‘samen te voegen’, onder het mom van Europese eenwording, is het missgegaan.
Transportbedrijven hebben een punt
Transportbedrijven waaronder ook Den Hartogh en Van den Bosch zeggen dat ze niet kunnen concurreren met de Oostblokkers en gedwongen zijn zelf ook met goedkope lonen-chauffeurs te werken. Daar hebben ze een punt. Want als ze niet allemaal tegelijk de poot stijf houden bij de opdrachtgever, gaat het mis. De opdrachtgevers kunnen hun verantwoordelijkheid nemen. Maar over het algemeen kijken zij kennelijk niet verder dan het laagste tarief en de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op het eigen terrein, zo blijkt eveneens uit de documentaire.
Werkgeversorganisatie TLN is zeer waarschijnlijk goed op de hoogte van alle ongeoorloofde praktijken. TLN-voorzitter Alexander Sakkers kwam ook aan het woord in de documentaire. Hij is van mening dat ongeoorloofde praktijken moeten stoppen.
Controle en straffen enige oplossing
De Europese eenwording is waarschijnlijk niet meer terug te draaien. Maar het is te hopen dat de ILT en andere controle-instanties korte metten maken met alle illegale cabotage, veel beter onderweg transporten gaan controleren, (wat ongetwijfeld als discriminatie gevoeld zal worden), en dat ze de niet vakbekwame chauffeurs en hun werkgevers hard bestraffen.