Elf Oost-Europese landen willen dat de EU optreedt tegen de Duitse en Franse minimumloon-eis in het wegtransport.
Dat melden verschillende Europese persbureaus. De transportministers van de elf Oost-Europese landen zeggen dat de minimumloon-eis een vorm van protectionisme is en dat het de vrije doorgang van goederen en diensten in de weg staat.
Het gaat om de volgende Oostblok-landen: Estland, Letland, Litouwen, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, Bulgarije, Roemenië en Malta.
Oproep tot actie
“We roepen u en uw diensten op om actie te ondernemen tegen protectionistische maatregelen die recentelijk in de EU zijn genomen”, zo schrijven de Oost-Europese ministers aan transport-commissaris Violeta Bulc van de Europese Commissie.
Transport-Commissaris Violeta Bulc zit tussen twee vuren: Oost- en West-Europa, maar komt zelf uit de voormalige Joegoslavische deelrepubliek Slovenië. (Foto: ANP)
Oneerlijke concurrentie van het zuiverste soort
De minimumloon-eisen in West-Europa zijn een gevolg van de toelating door de EU van de Oost-Europese landen tot de interne markt. Dit heeft het West-Europese wegtransport volledig uitgehold.
Transportbedrijven rijden inmiddels massaal met goedkoop betaalde Oost-Europese chauffeurs die vaak weken en maanden van huis zijn en vooral in West-Europa onderweg lijken te zijn – oneerlijke concurrentie van het zuiverste soort. Het is geen wonder dat landen als Duitsland en Frankrijk nog iets van hun werkgelegenheid en wegtransportsectoren proberen te redden.
De Duitsers eisen sinds 2015 een minimumloon van 8,50 euro per uur – uitzondering hierop is het transitovervoer door Duitsland. In Frankrijk komt binnenkort een vergelijkbare minimumloon-eis.
Europese Commissie onderzoekt Duits minimumloon al
De Europese Commissie is al een onderzoek gestart naar de minimumloon-eis in Duitsland. Transport-commissaris Bulc – zelf afkomstig uit Slovenië – heeft beloofd antwoord te geven op de brief.
Ze wil ook open discussies houden over hoe het wegtransport er in de toekomst uit moet komen te zien. Daarbij is ook social dumping een onderwerp.
Lees ook:
West-Europa wil eerlijke concurrentie
EU Duitsland hindert vrij verkeer
Toename Duitse minimumloon-controle
Ketenaansprakelijkheid ook voor transport
Oost-Europese chauffeurs keren terug
Waberer’s opent Nederlandse vestiging