Oost-Europese trucks blijven terrein winnen in West-Europa, zo valt op te maken uit Duitse maut-cijfers.
Het Duitse Bundesamt für Güterverkehr (BAG) publiceert maandelijks statistieken omtrent gereden kilometers op wegen waar de maut geldt.
De cijfers voor de maand november zijn gepubliceerd door TLN en daaruit blijkt dat het Oost-Europese wegtransport – ofwel bedrijven uit Oost- of West-Europa die met Oost-Europese trucks en goedkope chauffeurs rijden – nog altijd marktaandeel aan het veroveren zijn ten opzichte van het West-Europese wegtransport, (met West-Europees gekentekende trucks).
Het totaal aantal truck-kilometers op maut-wegen (autobahnen en mautplichtige bundesstraßen), is in november 2014 met 3,8 procent gestegen vergeleken met dezelfde maand in 2013, gecorrigeerd naar aantal kalenderdagen en inclusief de uitbreiding naar enkele bundesstraßen.
Groei meer dan volledig op conto Oostblok
Die groei komt echter meer dan volledig op het conto van Oost-Europees gekentekende trucks. Het aandeel kilometers van West-Europees gekentekende trucks is verder gedaald. Daarmee zet de opmars van het transport met goedkope Oost-Europese chauffeurs en hun trucks onverminderd door.
Hieronder staan de percentages groei, danwel daling, van het aantal mautkilometers per nationaliteit in november 2014 vergeleken met november 2013.
België -8,2 procent, Denemarken -7,9 procent, Finland -4,5 procent, Frankrijk -1,9 procent, Italië -8,7 procent, Luxemburg -7,7 procent, Nederland -2,1 procent, Oostenrijk -0,7 procent en Zweden -9,8 procent.
Bulgarije +13,8 procent, Estland +13,5 procent, Hongarije +5,2 procent, Kroatië +16,0 procent, Letland +1,6 procent, Litouwen +4,1 procent, Polen +13,7 procent, Roemenië +19,9 procent, Slowakije +4,8 procent, Slovenië +7,2 procent en Tsjechië +7,3 procent.