Het ministerie van Buitenlandse Zaken gaat de vakbekwaamheid van onze Oost-Europese collega’s onderzoeken.
Dat heeft het ministerie bevestigd aan de krant Sp!ts. Buitenlandse Zaken gaat vooral kijken naar hoe in landen als Polen invulling wordt gegeven aan de chauffeursopleidingen die de chauffeurs vakbekwaam zouden moeten maken.
Brussel
Deze vakbekwaamheids-eisen (de code 95) worden door de EU gesteld. Het is echter niet duidelijk in hoeverre Brussel zicht heeft op het niveau van de opleidingen in verschillende landen.
Geen hoge pet
Nederlandse chauffeurs hebben geen hoge pet op van de Oostblok-collega’s, en klagen regelmatig over onveilige situaties. Die zijn het gevolg van nonchalance en wellicht van een gebrek aan opleiding bij de Oostblokkers. Het onderzoek is dan ook een reactie op deze zorgen.
“Gezien de discussies over de rijvaardigheid van buitenlandse vrachtwagenchauffeurs is het van belang meer kwantitatieve feiten te verzamelen”, zegt een woordvoerder van het ministerie tegen Sp!its.
Het ministerie wil overigens ook weten hoeveel Nederlandse chauffeurs hun opleiding in het buitenland volgen en wat de eventuele verdere voorwaarden zijn in diverse andere landen om als chauffeur de weg op te mogen met een veertig tons truck.
Foto: Een Poolse chauffeur werd enkele jaren geleden in Zuid-Limburg onwel door het inademen van dampen van zijn ADR-lading. (ANP)