Nu officieel: Ford Trucks op de Nederlandse markt
Op de RDW-testbaan in Lelystad heeft importeur F-Trucks, gevestigd in Kesteren, samen met partners Vlastuin Group en truckdealer Göritzlehner Ford Trucks geherintroduceerd op de Nederlandse markt. We zijn nu dus officieel een truckmerk rijker in Nederland.
Met de F-Max, die in 2018 al op de IAA werd geïntroduceerd en in 2019 werd uitgeroepen tot Truck of the Year, heeft het merk een indrukwekkende prestatie neergezet. Deze truck is al beschikbaar in een groot deel van Europa. Ook bij onze zuiderburen is is merk succesvol gebleken. Tot nu toe was het merk echter nog niet actief in Nederland en Scandinavië, maar daar wordt nu aan gewerkt. Vanaf nu is Ford Trucks leverbaar in Nederland, en binnenkort zal ook een importeur voor Scandinavië worden aangesteld.
Servicenetwerk
Ford Trucks wilde niet zonder een servicenetwerk de Nederlandse markt betreden. Nu heeft men een basis gelegd voor een landelijk dekkend netwerk met zes dealers. Deze dealers zijn gevestigd in Gieten, Rotterdam, Hengelo, Zwaag en Uithoorn, en in Kesteren waar de importeur zelf gevestigd is. Daarnaast wordt er gewerkt aan de uitbreiding van het netwerk. Onderdelen voor west-Europa komen uit een depot in Duitsland.
Naast de F-Max presenteerde F-Trucks ook de F-Line in Lelystad, een serie voor distributietransport met een afwijkende cabine. Dit model zal ook als elektrische truck beschikbaar zijn. Ford Trucks richt zich op alle mogelijke nieuwe energiebronnen, zowel elektrisch als waterstof, zowel in verbrandingsmotoren als met brandstofcellen. Kortom, Ford Trucks toont aan dat ze bezig zijn met een Europese opmars, ook met het oog op de lange termijn.
5% marktaandeel
Dat Ford Trucks serieus is met haar plannen om de Europese markt te bestormen mag duidelijk zijn. “We willen in 2030 5% marktaandeel hebben in Nederland,” aldus een enthousiaste Willem van Maaswaal, CEO van F-Trucks. “Of we doen het, of we doen het niet en ik geloof dat we het gaan doen. Het is een mooi product met een heel goede TCO.” Ford Trucks wordt in Nederland vooral een concurrent voor Renault Trucks en Iveco. Zij zullen als eersten merken dat er een nieuw merk in Nederland bij is.
Oranje boven
Ford Trucks is, zoals gezegd, niet nieuw op de Europese markt. Zo bouwde men de Ford Transcontinental in een ver verleden zelfs in Amsterdam. Om de geschiedenis van het merk te duiden stond er ook een zeer fraai exemplaar te glimmen in Lelystad. Als oranje wimpel boven de in het rood, wit en blauw gepresenteerde F-Max. Oranje boven.
Is de cabine een eigen ontwikkeling van Ford of hebben ze ditmaal opnieuw leentjebuur gespeeld, zoals met de Transcontinental destijds?
het is een pracht deze trekker.heb vroeger nog met de transcontinental gewerkt.met de cummins motor.was echt oersterk. ik verwacht veel goeds van de f max.
Meer variatie op de weg is niet verkeerd. Dus wat mij betreft Ford Trucks welkom op de Nederlandse wegen. Overigens ziet zo’n Transcontinental er nog steeds niet uit als een truck uit een ver verleden. Daar kan je nog altijd goed mee voor de dag komen.