Noors onderzoek buitenlandse trucks

31 juli 2013 | 11:37

Noors onderzoek buitenlandse trucks

In Noorwegen komt een onderzoek naar het effect op de verkeersveiligheid van het toenemende aantal buitenlandse trucks.

Het Noorse ‘Transportøkonomisk institutt’ zal het onderzoek – genaamd ‘Safe Foreign Transport’ doen.

Geen goed bewijs, slechts voorbeelden

Momenteel is er geen goed onderzoeksresultaat voor handen om te zeggen dat buitenlandse chauffeurs de verkeersveiligheid in Noorwegen negatief beïnvloeden. Er zijn slechts kleine studies en losse voorbeelden.

Schokkende video Letse chauffeur

Zoals dit: Afgelopen week dook een schokkende video op (zie hieronder) van een Letse chauffeur die vanuit Drammen in de buurt van Oslo onderweg was naar Bømlo aan de westkust om een vracht zalm te laden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De veertigjarige chauffeur volgde de E134 en haalde – zoals te zien – de meest bizarre manoeuvres uit. Inhalen over doorgestrokken strepen, inhalen vlak voor onoverzichtelijke bochten en op te smalle weggedeeltes, anderen de schrik aanjagen; voor de Letse chauffeur leek het de normaalste zaak van de wereld. 

Voor de Noorse weggebruikers was het echter doodeng. Verschillenden van hen belden de politie en die hield de truck aan, dertig kilometer voor Odda.

Tot hun verbazing zagen de agenten dat de chauffeur zijn eigen capriolen gefilmd had met een dashboard-cam, iets wat in Oost-Europa en Rusland overigens momenteel zeer gebruikelijk is.

10.000 kroon boete, zes maanden rijverbod

Met de video als bewijsmateriaal kreeg de Letse chauffeur een boete van 10.000 kroon (1270 euro), en een rijverbod in Noorwegen voor zes maanden. Een Noorse chauffeur was er overigens niet zo makkelijk vanaf gekomen.

De vraag is nu wat dit zegt over het weggedrag van buitenlandse en in dit geval Oost-Europese chauffeurs in Noorwegen.

Andere veiligheidscultuur

“Dit extreme opzoeken van de grenzen zie je niet bij Noorse chauffeurs”, zegt Robert Aksnes van de Noorse transporteurs-organisatie Norges Lastebileier-Forbund (NLF) tegen de krant Bergens Tidende.

Politie-advocaat Harald Bilberg zegt tegen de zelfde krant: “Buitenlandse chauffeurs die op een manier rijden die niet strookt met de Noorse verkeersveiligheids-cultuur, lijken een groter wordend probleem te zijn.”

“Het lijkt duidelijk dat de rij-opleidingen en rijcultuur in sommige Oost-Europese landen heel anders zijn dan wat wij gewend zijn in Noorwegen”, zegt Bilberg.

Onderzoek Safe Foreign Transport moet helderheid brengen

Het Transportøkonomisk institutt moet daar nu helderheid in brengen met het Safe Foreign Transport-onderzoek.

Dit zal geleid worden door Tor-Olav Nævestad. Hij zegt: “Buitenlandse chauffeurs nemen hun veiligheidscultuur mee uit hun eigen land. Deze chauffeurs rijden zoals ze thuis hebben geleerd en aan de hand van hun eigen verkeersregels, verkeerscultuur en politie-handhaving”.

Uit enkele eerdere onderzoeken is al gebleken dat buitenlandse trucks veel vaker geborgen moeten worden en hulp nodig hebben na ongelukken en problemen dan Noorse trucks. Vooral in de wintermaanden komen buitenlandse trucks vaak in de problemen.     

In Nordland bleek gedurende een periode van drie maanden in 2010 dat tachtig procent van de trucks die betrokken waren geraakt bij een ongeluk, buitenlands waren.

Verkeersdoden Oost-Europa ver boven Europees gemiddelde

De krant Bergens Tidende deed ook onderzoek naar het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners in verschillende Europese landen. Samen met Griekenland zijn alle landen bovenaan de lijst met de hoogste aantallen verkeersdoden Oost-Europese landen. De aantallen liggen ver boven het Europese gemiddelde.

Vergeleken met Noorwegen is het contrast nog groter. In 2010 was het risico in Letland om in het verkeer om het leven te komen twee keer zo groot als in Noorwegen.

Wat betreft de Letse chauffeur, die had geen verklaring voor zijn levensgevaarlijke weggedrag. Politie-advocaat Bilberg vindt dat hoewel de 10.000 kroon voor een Let een enorm bedrag is, de chauffeur er maar goedkoop vanaf is gekomen.

Nederlandse chauffeur met 1.500 km in 26 uur

Wat betreft de rij- rusttijden zijn het vaker de Noren zelf die in overtreding zijn. Maar de meest serieuze gevallen zijn dan wel weer buitenlanders. Zo werd er dit jaar een Nederlandse chauffeur aangehouden die 1.500 kilometer in 26 uur had afgelegd met als langste onderbreking een pauze van een uur.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda