Limpens Elsloo Volvo
| 10:00 | Rik Werner

Nieuwe Volvo’s FH van Limpens moeten vooral licht en veilig zijn

Veiligheid voor alles, stelt Limpens Elsloo dat belast is met delicaat internationaal transport van soms tamelijk ontvlambare stoffen. Dan maar meteen dertig nieuwe Volvo’s FH met ADR-uitrusting bestellen. Wel zo licht mogelijk, als het kan.

En dat kon dus. De eerste twintig zijn zojuist afgeleverd door dealer Nebim, de overige tien druppelen in 2018 binnen. De trekkers, die worden ingezet voor internationaal bulk- en tanktransport, zijn gebaseerd op het zogenoemde Light Concept van de Zweedse vrachtwagenfabrikant.

Veiligheidspakket

Limpens Elsloo is gespecialiseerd in internationaal transport van poeders, granulaten, vloeistoffen en sinds dit jaar ook vloeibare gassen, specifiek voor de chemische industrie in West-Europa. ,,Onze eerste focus is veiligheid’’, verklaart directeur Guus Limpens. ,,Daarom kiezen we standaard voor het meest uitgebreide veiligheidspakket voor onze nieuwe trucks.” Bij de Volvo FH is dat het Active Safety-pakket met, bovenop de wettelijk verplichte systemen, voorzieningen als Lane Change Support en Driver Alert Support. ,,Het uitdragen van veiligheid werkt door in het rijgedrag van onze chauffeurs. Dat resulteert in een lager brandstofverbruik, een langere onderhoudsinterval en minder schade.’’

Light Concept

Door de trucks uit te rusten met onder meer een monoleaf vooras, luchtgeveerde cabine, aluminium luchtketels en lichtgewicht Alcoa Dura-Bright velgen is het ‘eigengewicht’ relatief laag gehouden. Inclusief loscompressor, veiligheidsvoorzieningen en standairco wegen de trekkers slechts 7.850 kilo. Guus Limpens: ,,In bulk- en tanktransport wordt afgerekend op het nettogewicht van de lading, vandaar het belang van licht materieel. We zijn met Nebim tot een concept gekomen waarbij eigengewicht, veiligheid en brandstofverbruik goed in balans zijn. Met de nieuwe Euro 6 stap C-motor heeft Volvo bewezen dat het mogelijk is om met een relatief hoog motorvermogen van 460 pk toch zuinig te rijden. In vergelijking met de vroegere Euro 4- en 5-motoren besparen we met de nieuwe commonrail-motor ruim 5 procent brandstof.”

Lees ook: JM Logistics voor het eerst met Volvo door Europa.

Vijf frisse Volvo FH Globetrotters bij GBosman Nisse.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie