DAF XF
| 10:24 | Arjan Olsthoorn

Nieuwe DAF (met Renault trekjes?) wederom gespot

Er duiken al langer foto’s op van zwaar ingepakte trucks rondom Eindhoven, nu hebben we echter recente beelden ontvangen van Truckstar-lezer Robert Grefte. Hij zag deze gecamoufleerde DAF rijden op de A1 tussen Bathmen en Holten.

Door al dat extra plastic is er nog helemaal niets te zien van het uiterlijk van de nieuwe cabine die momenteel voor de nieuwe XF wordt ontwikkeld. Dat DAF bezig is met een opvolger, lijkt logisch. De huidige XF gaat namelijk in feite al mee vanaf halverwege jaren 80 toen de eerste 95 verscheen. Natuurlijk is de cabine in de loop der jaren bij de tijd gehouden met steeds betere interieurmaterialen, de nieuwste technieken en accessoires en de laatste veiligheidssystemen. En nog steeds behoort de XF SuperSpaceCab tot een van de ruimste cabines op de markt. Dat zijn voor het nieuwe ontwerp grote schoenen om te vullen.

Wat opvalt is dat dit model anders is ingepakt dan dat we zagen op eerdere spionagefoto’s. Zo lijkt het spatbord rondom het voorwiel wel wat weg te hebben van de huidige Renault T High en de spiegels lijken afkomstig van een MAN TGX. Echter weten ze ook in Eindhoven dat zodra ze met testtrucks de weg op gaan deze worden gespot. Daarom zullen ze er alles aan doen om het uiteindelijke model te verhullen.

gecamoufleerde DAF

Het spatbord lijkt wat Renault trekjes te hebben.

Er is ook nu weer genoeg voer voor speculatie. Want gaat de nieuwe reeks niet alleen de XF opvolgen, maar ook de CF? Ofwel gaat DAF over op een modulair bouwsysteem als we ook bij andere fabrikanten als Scania en Volvo zien? Het antwoord op die vragen laat, zo gokken wij, nog minimaal een jaar op zich wachten. Wellicht is DAF de eerste fabrikant die een cabine bouwt die voldoet aan de nieuwe aerodynamische normen.

3 Reacties
  1. Weet zeker dat deze wagen spiegelloos zal worden. En hoop wat v-vorig van voren. Net zoals de schetjes die in omloop zijn.
    Nu kunnen ze een verandering teweeg brengen en de concurrentie een grote slag voor zijn. Alles draait om laag verbruik en onderhoud.

  2. Ik heb de binnenkant even gespot nadat een testauto me inhaalde, en het dashboard is behoorlijk veranderd moet ik zeggen.
    Vanaf het midden naar rechts is vrij laag en diep gemaakt beetje zoals man dat vroeger had en voor de bestuurder is het vrij rond op het dashboard gezet. Tis echt wat anders zo ik het zo snel bekijken kon.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie