M&M Containerservice
| 08:59 | Arjan Olsthoorn

M&M Containerservice zamelt afval in met Volvo FE Electric

Hoe kunnen we afval duurzaam inzamelen? Die vraag stelde M&M Containerservice in de zoektocht naar een nieuwe kraakperswagen. Het bedrijf uit Wijchen koos voor een Volvo FE Electric 6×2. De truck werd geleverd door Volvo Trucks-dealer BAS Truck Center.

M&M Containerservice verhuurt afvalcontainers aan particulieren en bedrijven in een straal van 25 kilometer rond Wijchen. Ook plaatst het bedrijf containers bij festivals en evenementen. “We gaan ons wagenpark de komende jaren verduurzamen en daar willen we graag ervaring mee opdoen,” zegt Robert van Gaalen, General Manager van M&M Containerservice. “Daarom beginnen we nu met één Volvo FE Electric met elektrische kraakpersopbouw waarmee we restafval, glas en papier inzamelen bij bedrijven.”

Genoeg batterijcapaciteit

Bij de zoektocht naar een elektrische truck had M&M Containerservice één duidelijke voorwaarde. “Wij rijden gemiddeld 175 kilometer per dag”, zegt Van Gaalen. “We wilden per se een truck waarmee we een volledige werkdag kunnen werken zonder tussentijds te hoeven bijladen. Volvo Trucks was de enige die een truck kon leveren die aan onze eisen voldoet. De Volvo FE Electric heeft vier accupacks waarmee de truck wordt aangedreven. Tussen de cabine en de kraakpersopbouw is een extra accu geplaatst voor de aandrijving van de kraakpersopbouw met een E-PTO. Bij het specificeren van de truck heeft BAS Truck Center zeer goed meegedacht en geadviseerd om alles wat wij wilden technisch mogelijk te maken.”

Lees ook: TVB Transport investeert in de toekomst met Volvo FM-bakwagens

“Elektrisch is voor ons compleet nieuw, dus dan is het prettig dat je wordt ondersteund door een dealer met verstand van zaken. We hebben met een demotruck kunnen proefrijden en BAS Truck Center heeft ons ook geholpen bij de aanvraag voor AanZET-subsidie. Ook nu we met de truck rijden, blijft BAS Truck Center ons ondersteunen. Binnenkort gaat de chauffeurstrainer van BAS een dag mee met de chauffeur voor een training-on-the-job.”

Andere rijstijl

De Volvo FE Electric is inmiddels onderweg. “In eerste instantie willen we vooral kennis opdoen. Hoeveel kilometer kunnen we rijden met de truck? Hoeveel draaiuren kunnen we maken met de opbouw? Hoe haalt de chauffeur het optimale rendement uit de mogelijkheden van de truck? Bij een elektrische truck is, nog veel meer dan bij een dieseltruck, de rijstijl van de chauffeur bepalend voor de actieradius. Je moet minder remmen dan bij een dieseltruck en de truck meer laten uitrollen. Als je de truck goed laat uitrollen, kun je veel energie regenereren.”

Voorbereiden op zero-emissie zones

Opladen doet M&M Containerservice op eigen terrein. “Aan het eind van de werkdag gaat de truck aan de oplader die Volvo Trucks heeft meegeleverd. In de komende jaren willen we verder opschalen om onze ambities waar te maken. We hebben nu 21 trucks in het wagenpark, waarvan één elektrische. Wij hebben drie divisies: naast kraakperswagens hebben we ook portaalwagens en containerauto’s. In elke divisie willen we de komende jaren elektrische trucks gaan inzetten om ons voor te bereiden op de toekomst. We krijgen vanaf 2025 ook te maken met zero-emissie zones in binnensteden. Nijmegen is een van de steden in ons werkgebied die zo’n zone invoert. Om onze klanten in binnensteden ook in de toekomst goed te blijven bedienen, moeten we ervoor zorgen dat we in ons wagenpark voertuigen hebben waarmee we overal mogen komen. Dat is, naast onze eigen ambities om te verduurzamen, ook een reden om nu voor elektrisch te gaan.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie