rij- en rusttijden
| 10:26 | Arjan Olsthoorn

Minister versoepelt tijdelijk rij- en rusttijden

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) versoepelt tijdelijk enkele onderdelen van de regeling voor rij- en rusttijden. De wijziging geldt alleen voor beroepen die door het kabinet als cruciaal zijn aangemerkt. 

“In deze tijd van de Corona-uitbraak moet voorkomen worden dat de bevoorrading van essentiële goederen in het geding komt. In het bijzonder supermarkten en apotheken moeten bevoorraad blijven worden. Ik sta daarom in nauw contact met de vervoerssector en doe mijn uiterste best om hen te ondersteunen”, aldus de minister in een brief aan de Tweede Kamer.

Lees ook:
“Heerlijk rustig op de weg”

Om de bevoorrading van supermarkten in deze tijd op orde te houden moeten chauffeurs soms langer en meer rijden. Door het tijdelijk versoepelen van enkele onderdelen van de rij- en rusttijdenregeling biedt Van Nieuwenhuizen de sector daarvoor ruimte. Concreet gaat het om onder meer om een verhoging van de dagelijkse rijtijdlimiet van 9 naar 11 uur, een verhoging van de wekelijkse rijtijdlimiet van 56 uur naar 60 uur en een verhoging van de tweewekelijkse totale rijtijdlimiet van 90 naar 96 uur.

Van Rooyen Veetransport

De versoepeling van de regels geldt onder andere voor het vervoer van levende dieren.

De wijziging geldt alleen voor beroepen die door het kabinet als cruciaal zijn aangemerkt. Het gaat onder meer over het vervoer van de volgende producten:

  • landbouwproducten en levende dieren;
  • andere voedingsproducten (levensmiddelen) en veevoeder;
  • aardoliën en aardolieproducten;
  • medicinale en farmaceutische producten (waaronder medische hulpmiddelen);
  • parfumerieën en reinigingsmiddelen;
  • afval en vuilnis

Een nadrukkelijke voorwaarde bij de tijdelijke versoepeling is dat de verkeersveiligheid van chauffeurs en andere weggebruikers, even als de sociale omstandigheden van de chauffeurs, niet in het gedrang mag komen, aldus Van Nieuwenhuizen, die de maatregelen samen met staatssecretaris Van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid neemt.

Voor de bevoorrading van essentiële producten kan het volgens de minister ook helpen dat gemeenten hun venstertijden voor de bevoorrading van supermarkten verruimen. Het belang daarvan heeft ze bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten aangekaart.

2 Reacties
  1. Dit is het uitgelezen moment om de gehele rijtijdenwet en rijtijdenbesluit te gaan wijzigen en fors te vereenvoudigen in Europa namelijk als volgt:
    Diensttijd max. 15 uur.
    Dagelijkse rust minimaal 9 uur.
    Maximaal 12 uur per 24 uur.
    Rust tussen de rijtijden minimaal 1 uur na max. 4 uur rijtijd.
    Max. 12 uur rijtijd e/o laden en lossen per dag
    Wekelijkse rust 48 uur minimaal.
    Wekelijkse rust aaneengesloten hoeft niet per see in het weekend plaats te vinden.
    Afschaffen van alle rijverboden dus ook de weekend rijverboden.
    Stimuleren om ’s nachts te gaan rijden, minder files en opstoppingen overdag.
    Als iemand altijd ’s nachts wil werken/rijden onbeperkt toestaan.

  2. Dat is zeer mooi, maar ieder land versoepelt het naar eigen mening.
    Ik zit in het internationaal landbouwprodukten transport.
    Het is veiliger om me aan de gewone rijtijden te houden denk ik.
    Want wat na de crisis en je komt in Frankrijk met die uren op de kaart, dan ben je voor de Gendarmerie een jackpot.
    het staat er wel 28 dagen op he.
    Om in het binnenland alles bevoorraad te krijgen is het een mooie geste.
    Mvg Robin

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie