eTGL
| 09:11 | Arjan Olsthoorn

MAN presenteert nieuwe eTGL

MAN introduceert tijdens de IAA 2024 de nieuwe MAN eTGL. De elektrisch aangedreven 12-tons truck vult het elektrische truckportfolio van MAN aan met een variant voor licht distributievervoer. Hij biedt een actieradius van maximaal 235 kilometer, snelladen kan met een duur van ongeveer 30 minuten en – afhankelijk van de opbouw – een laadvermogen tot 6.600 kilo.

Daarmee biedt de eTGL de perfecte combinatie voor geruisloos en lokaal CO²-vrij transport in de stedelijke goederenlogistiek voor voedselketens, retailers of de horeca. En vormt hij tevens de ideale oplossing voor de Zero-Emissie-Zones die vanaf 1 januari 2025 van kracht worden in diverse steden.

“Met de eTGL wordt MAN een echte full-range aanbieder op het gebied van elektrische mobiliteit. Van nachtelijke leveringen aan supermarkten tot zwaar lange-afstandstransport biedt MAN transportbedrijven nu een complete truck-range met emissievrije aandrijflijnen. De circa 2.000 orders en orderaanvragen voor onze eTGX en eTGS laten zien dat ons modulaire batterijconcept voor de meest uiteenlopende inzet-, opbouw- en actieradiusvereisten voldoet aan de behoeften van onze klanten. Met zijn hoge laadvermogen, korte laadtijden en optimale actieradius voor stadslogistiek is de eTGL een perfecte aanvulling op ons eTruck-assortiment”, aldus Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus, bij de presentatie van de nieuwe lichtgewicht elektrische distributietruck.

160 kWh

De MAN eTGL is gebaseerd op het beproefde 12-tons model uit het dieselmodellengamma en maakt gebruik van dezelfde technische componenten als zijn ‘zware’ broers, de eTGS en eTGX. De twee batterijpakketten die MAN speciaal voor bedrijfsvoertuigen heeft ontwikkeld en produceert in zijn fabriek in het Duitse Neurenberg, zijn aan de linker- en rechterzijde op het frame gemonteerd en bieden een bruikbare capaciteit van 160 kWh. Het laden vindt plaats via een CCS-aansluiting met een laadcapaciteit van maximaal 250 kW in ongeveer 30 minuten (10-80% SoC, 250 kW, 335 A). Zodoende kan er op efficiënte wijze worden geladen tijdens een rijpauze.

Lees ook: Dikke MAN TGX met RC-Drive voor VM Rental

De aandrijfunit, bestaande uit een elektromotor en een transmissie met twee versnellingen, is centraal in het frame geplaatst. Deze geeft het aandrijfvermogen van 210 kW (285 pk) via een cardanas af aan de achteras. De wielbasis van 4.500 mm kan worden gecombineerd met carrosserielengtes van 6.200 tot 7.300 mm, perfect passend bij lichtgewicht (schuif)zeil-opbouwen en opleggers voor droge lading. De ruime dagcabine biedt hetzelfde rijcomfort als een vergelijkbaar model met dieselmotor. De lage instap maakt het mogelijk om op comfortabele wijze vaak in en uit te stappen, terwijl de vele gemakkelijk toegankelijke opbergvakken rond de bestuurder een snelle organisatie van vrachtdocumenten, schrijfblokken, tablets of smartphones mogelijk maken. Deze vakken zijn ook voorzien van de benodigde laadaansluitingen. Het centrale, volledig digitale 12,3 inch display geeft naast de gebruikelijke rijgegevens uitgebreide informatie over de laadstatus van de accu, de actieradius, de huidige energiebehoefte en de recuperatie.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie