elektrische TGX
| 10:04 | Arjan Olsthoorn

MAN komt met elektrische TGX

De productie van e-trucks in München staat nu al gepland voor begin 2024, met aansluitend de levering van de eerste 200 trucks. Dat is bijna een jaar eerder dan de oorspronkelijke planning. Na de lancering van eTGM komt de truckfabrikant nu dus ook met een elektrische TGX als alternatief voor het zware transport.

MAN presenteerde deze week in Neurenberg voor het eerst een nagenoeg productierijp prototype van de nieuwe elektrische TGX. Naast het versnellen van de opmars van elektromobiliteit, intensiveert MAN tevens zijn onderzoek naar waterstofaandrijving. Daartoe hebben de Beierse minister-president Markus Söder en de Beierse minister van Economische Zaken Hubert Aiwanger afgelopen week een financieringstoezegging van 8,5 miljoen euro gepresenteerd voor het project ‘Beierse Vloot’ (Bayernflotte).

Versnellen

“MAN versnelt zijn transformatie en zet grote stappen op weg naar emissievrije aandrijfsystemen. Onze focus ligt duidelijk op batterij-elektrische aandrijvingen. Die vormen de basis voor onze heavy-duty e-trucks die we vanaf 2024 op de markt brengen. Pas als er ruim na 2030 voldoende groene waterstof beschikbaar is plus de bijbehorende infrastructuur, verwachten we H2-trucks voor specifieke toepassingen in te zetten”, verklaart Alexander Vlaskamp, ​​CEO van MAN Truck & Bus.

200 e-trucks

Vlaskamp kondigde ook aan dat MAN begin 2024 de eerste 200 elektrische TGX trucks gaat bouwen. De batterij-elektrische trucks rollen dan van de productielijn in de belangrijkste e-mobility-fabriek van MAN in München. Daarnaast moet de toegevoegde waarde voor batterij-elektrische bedrijfswagens verder worden vergroot via de in-house assemblage van accupakketten.

Lees ook: Rijkswaterstaat strooit & test met elektrische MAN TGM

Tevens blijft ook de ontwikkeling van een laadinfrastructuur een belangrijke voorwaarde voor de transformatie van de transportsector. Politieke steun is daarbij onontbeerlijk. Ook de TRATON Groep, het moederbedrijf van MAN Truck & Bus, levert hieraan een bijdrage. Zij gaat via een joint venture een bijdrage leveren aan het opzetten van een high-performance laadnetwerk in Europa.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie