Het is weer zover, terug bij af, lijkt het wel. Toch ziet het er naar uit alsof de transportsector dit keer verschoond blijft van corona-maatregelen die chauffeurs onderweg hard treffen. Zoals het niet kunnen bezoeken van wegrestaurants en het gebruik maken van sanitair. Hoe lang dat nog zo blijft is altijd de vraag, zeker nu de algemene horeca weer klem komt te zitten en met een schuin oog naar de versoepeling voor wegrestaurants kijkt. Laten we hopen dat onze regering dit keer de kool en de geit weet te sparen en dat we straks onderweg niet opnieuw voor dichte deuren komen te staan.
Mochten we de komende dagen tijdens de rusttijden toch weer langer in de cabine moeten vertoeven, dan is er in ieder geval voldoende leesvoer voorhanden. Want deze Truckstar staat weer vol mooie reportages. Zoals een rit naar Corsica met meubels, verder rijden we mee met kilometermiljonair Jan Uffels, testen we de nieuwe MAN TGX – zonder spiegels- in de praktijk, maken we kennis met de nieuwe Renault T High EVO én met de nieuwe motoren van Scania. En daar blijft het niet bij. Want onze abonnees ontvangen namelijk bij deze Truckstar óók de Zwaar en Speciaal transport Special. Dat betekent dubbel zoveel kijk- en leesplezier.
Kijk hier voor een uitgebreide preview van de Zwaar & Speciaal Transport Special. Je kunt Truckstar 13 nu online of in de winkel kopen. Maar wil je nooit meer iets missen, word dan abonnee – dan ontvang je alle nummers van Truckstar én de Specials gewoon in de brievenbus.
Chauffeurs Arjan Berkhof (33) en Lex den Hartog (32) zijn apetrots op hun nieuwe werktuigen. Er staat dan ook wel even een apparaat als je oog in oog komt met zo’n Actros. Hier is niet bespaard op innovatie, werkgemak en comfort voor de chauffeur door Methorst Zuigtechniek in Woudenberg. Zij zijn kampioen op het gebied van zuig- en blaastechniek. Met twee nieuwe trekkers en drie opleggers behoort het bedrijf tot de top in hun vakgebied.
Bij de vorige presentatie van de MAN TGX lag de nadruk op alle uiterlijke en technische vernieuwingen, waaronder de verbeterde afmetingen en plaatsing van de buitenspiegels. Hierdoor werd de dode hoek daadwerkelijk wat kleiner, zo merkten we ook bij onze praktijktest in de zomer van vorig jaar. De stap naar camera’s, zoals Mercedes-Benz die had gezet, bleek bij navraag destijds nog een brug te ver. Inmiddels is de techniek kennelijk ver genoeg gevorderd voor MAN om de stap alsnog te wagen. Het vormt de belangrijkste reden voor deze tweede praktijktest met de TGX.
Het rode licht van routier Le Relais de la Venelle in het Franse Orville verwelkomt ons na de eerste rijdag op maandagavond. Salade, paté, gesudderd rundvlees, wijn, kaas en een toetje na voor slechts veertien euro. Corona lijkt hier voor even verdwenen. Vincent kijkt geregeld in de app Zenly of er nog een bekende chauffeur in de buurt rijdt om mee af te spreken. Afhalen en in je cabine eten? Vreselijk vond hij die tijd. „Ik heb veel opgegeven om dit werk te doen en heb doordeweeks geen sociaal leven. Collega’s ontmoeten is dan heel belangrijk”, zegt hij.
Alles bij de firma Uffels-Jordens is op leeftijd, maar functioneert nog uitstekend. De 66-jarige Jan Uffels tokkelt nog dagelijks door de Benelux met zijn Scania 144L 530, die inmiddels meer dan twee miljoen kilometer heeft gelopen. Als ik Jan vraag hoe lang hij nog doorgaat met sturen zegt Jan: „Zolang de vrachtwagen het blijft doen, blijf ik het ook doen”.
Wat hem betreft mag dat nog héél lang duren ook, zelfs nog tot na zijn 75e, want Jan heeft nog elke dag veel lol in zijn werk, maar ook van het in conditie houden van zijn Zweedse kameraad, een wat dof uitgeslagen Scania 144L 530 Topline in King of the Road-uitvoering uit 2000. Daar doet hij zijn uiterste best voor. „Dat is pure hobby.”
Chauffeur op de nieuwe alleskunner van De Swanenberg IJzer Groep is Gert Masselink (56). De nieuwe Scania R580 6×2 trekker van het bedrijf zal bij menig V8-liefhebber het hart sneller laten kloppen. Daarnaast valt ook de enorme kraan die boven en voor de cabine uitsteekt op. De opbouw van de vierzijdig af te stempelen Palfinger Epsilon 30-ton-meter kraan is gedaan door RN Transporttechniek. Het extra lange chassis, met een wielbasis van 3,95 meter, is over de volle lengte verstevigd om de krachten van de kraan te kunnen opvangen. Tijdens het laden is te zien hoe handig Gert met de kraan is. In een razend tempo laadt hij de draaipalen om en om en nadat hij er de nodige spanbanden overheen heeft gedaan, kan de rit richting Leiden beginnen.