Lidl
| 11:05 | Arjan Olsthoorn

Lidl: Onze vrachtwagens al vóór 2030 volledig elektrisch

Lidl maakt bekend dat zij vóór 2030 al haar filialen elektrisch gaat bevoorraden. Van stad tot dorp. Hiermee gaat Lidl verder dan de wet- en regelgeving ten aanzien van Zero Emissie stadslogistiek die eisen stelt op het gebied van transport in ongeveer 30-40 steden. Lidl is de eerste supermarkt die deze toezegging doet.

Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Vivianne Heijnen: “Deze plannen laten zien dat ook grote supermarktketens in staat zijn om hun logistieke planning vergaand te verduurzamen. Niet alleen door hun vloot te elektrificeren maar ook door te kijken naar slimme oplossingen die kilometers besparen. De ambities van het kabinet zijn groot. We zien steeds meer goede voorbeelden die tonen dat die ambities ook haalbaar zijn.”

Samenwerking

Lidl heeft in een vroeg stadium de samenwerking opgezocht tussen haar transport partners en netbeheerders. “Ons uitgangspunt was wat er wél mogelijk was om onze filialen elektrisch te gaan bevoorraden. In 2021 zijn we al gestart met de aanvragen bij de netbeheerders om de aansluitingen op onze distributiecentra te verzwaren zodat de laadstations zodanig ingericht kunnen worden voor zwaar elektrisch transport. We hebben vervolgens de beschikbaarheid van vrachtwagens enerzijds en de kostenuitdaging anderzijds inzichtelijk gemaakt. Samen met onze transporteurs hebben we de stip op de horizon gezet en zijn klaar voor de toekomst,” vertelt Ruud Metten manager transport bij Lidl. Op deze manier creëert Lidl duidelijkheid voor haar partners en wordt niet gewacht tot verandering in wetgeving.

Efficiënte ritten

Als kostenbewuste organisatie is het transport bij Lidl zodanig ingericht dat vanuit de lokale distributiecentra relatief korte ritten naar de filialen worden gemaakt. Vries-, koel en verswaren zitten in één vrachtwagen waardoor er zo min mogelijk vrachtwagens naar de filialen gaan. Op de terugweg neemt de vrachtwagen al het afval en de retourstromen mee zodat er geen aparte vuilniswagens bij het filiaal komen. Dit is niet alleen duurzaam en efficiënt, maar verhoogt ook de veiligheid in de leefomgeving van buur en klant.

Lees ook: Simon Loos rijdt 100.000 kilometer met eActros voor Lidl

De komende jaren worden alle vrachtwagens, inclusief zwaar transport, vervangen door elektrische. Doordat deze stil zijn wordt in de toekomst ook bevoorrading in de verkeersluwe momenten zoals de avond mogelijk.

Per 2024 al dieselvrij transport

De vrachtwagens worden op de Lidl distributiecentra opgeladen via (snel) laadstations. De stroom die hierbij gebruikt wordt, is onder andere afkomstig van zonnepanelen die op de daken liggen van Lidls filialen, distributiecentra of vanuit zonneweide Haghorst waar Lidl recentelijk een Power Purchase Agreement mee afsloot.

De gehele filiaalbevoorrading van Lidl wordt al in 2024 volledig dieselvrij. Hierbij wordt naast de huidige elektrische voertuigen alleen nog gebruikgemaakt van biobrandstoffen zoals Bio-LNG en HVO100.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie