| 10:49 | Arjan Olsthoorn

Simon Loos rijdt 100.000 kilometer met eActros voor Lidl

De eActros bakwagen van Simon Loos die voor Lidl Nederland rijdt, heeft een bijzondere mijlpaal bereikt. Na iets meer dan een jaar staan er nu meer dan 100.000 kilometers op de teller van deze volledig elektrische truck.

Wim Roks, Wagenparkbeheerder bij Simon Loos vertelt: “Deze kilometerstand op zichzelf spreekt al boekdelen. Een ton per jaar voor een bakwagen is namelijk sowieso al veel, maar we hebben het dus gedaan met nieuwe techniek. Dit is de eerste in serie geproduceerde volledig elektrisch truck. En die kan dit dus gewoon.”

Actieradius

De eActros heeft een batterijcapaciteit van 336kWh en kan met behoud van een veilige marge zo’n 250 kilometer rijden op een volle acculading. De truck levert dagelijks CO2-neutraal boodschappen bij verschillende Lidl-supermarkten in de Amsterdamse milieuzone en wordt opgeladen op het eigen terrein van het distributiecentrum van Lidl in Almere. Wim Roks: “De energie voor het opladen van de eActros is onder andere afkomstig van de bijna 7.000 zonnepanelen die op het dak van het distributiecentrum zijn geïnstalleerd.”

Lees ook: Nieuwe Actros SLT voor Van Loo Projects

Ruud Metten, manager Logistieke Inkoop & Innovaties bij Lidl vertelt over de eActros: “Het idee achter de inzet van deze elektrische vrachtwagen was om, samen met Simon Loos, in de praktijk te leren over de impact van elektrisch transport op de dagelijkse operatie. Deze ervaring zorgt ervoor dat we nu goed zijn voorbereid op het toekomstige opschalen van elektrisch vervoer.”

Meer dan gemiddelde bakwagen

Wim Roks vervolgt: “De kilometerstand (op het moment van schrijven zo’n 111.111 kilometer, red.) laat zien dat Simon Loos met Mercedes-Benz Trucks een OEM in huis heeft gehaald die een serieuze taak aankan op het gebied van elektrische mobiliteit. Immers: met een bakwagen neem je, vergeleken met bijvoorbeeld een trekker, minder mee en in distributiewerk stop je relatief veel. Een jaarlijks kilometrage van gemiddeld zo’n 70.000 kilometer is daarom gangbaar voor dit type truck. De eActros bleek al snel een heel betrouwbare speler in onze vloot: zonder noemenswaardige storingen en met een opvallend hoge uptime deed de truck solide en constant zijn werk. De kilometerstand na een jaar rijden spreekt wat prestaties betreft boekdelen.

Regelmatig software-updates

Naast de indrukwekkende betrouwbaarheid is Simon Loos ook te spreken over de samenwerking met Daimler Truck en Gomes Noord-Holland. “Kijk, na 100 jaar zijn we de diesel aan het vervangen door nieuwe techniek. Dat moet je samen doen: je leverancier is – nog meer dan anders – echt je partner. En ik moet zeggen: zowel de dealer als de importeur zaten er bovenop. Ook zijn er regelmatig software-updates doorgevoerd die de prestaties en gebruikservaring verder verbeterden.”

Lees ook: Mercedes teast eActros 600

De chauffeurs die dagelijks instappen in de volledig elektrische eActros bakwagen zien deze innovatie eveneens als een verbetering. Roks: “De eerste chauffeurs die ermee op weg gingen, zijn getraind door Mercedes-Benz Trucks. Nu geven wij zelf ook training aan chauffeurs die overstappen op elektrisch. Het is mooi om te zien dat zowel jong als oud deze verandering snel omarmt. Logisch ook wel: rijden met een elektrische truck is gewoon veel comfortabeler. De eActros rijdt muisstil, biedt altijd meer dan voldoende kracht en is rondom luchtgeveerd.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie