Laura Hagens Transport neemt dit jaar nog 13 nieuwe Scania 4×2 trekkers in gebruik. Het gaat om zeven stuks 530S met V8-motor en zes 500S met Scania’s nieuwste Super-motor. Alle trucks zijn voorzien van een hydrauliekpomp, een negentons vooras en luchtvering rondom.
“Hoewel de belettering in vrijwel dezelfde stijl als die van mijn vader is, gaat het wel degelijk om mijn eigen bedrijf”, vertelt Laura Hagens, dochter van Zwitserlandspecialist Ruud Hagens van Datrans BV uit Wanssum. “Ik reed al voor mijn vader en begon in 2017 voor mijzelf met een trekker. Inmiddels heb ik al het losgestort transport van Datrans overgenomen. Als hopelijk in oktober de laatste auto is uitgeleverd, heb ik er dan 20 waarvan het merendeel Scania.
Want dat blijft het wel. “Er staat groot Laura Hagens op mijn auto’s”, vertelt Laura. “Maar ik kan mij voorstellen dat het voor een buitenstaander een beetje door elkaar loopt. Want met een tweede op komst en een dochter van twee jaar, wilde ik geen nachten meer weg zijn. Tegelijkertijd vond mijn vader dat de dagelijkse leiding van het bedrijf toch door een Hagens gedaan moest worden. Dus zit ik nu op kantoor voor beide bedrijven.”
Zwitserland
Laura Hagens Transport rijdt met Walkingfloor trailers losgestorte lading op Zwitserland. Dat doen niet veel transportbedrijven en is een echte niche. “ We proberen onze walkingfloors zoveel mogelijk in te zetten waarvoor ze bedoeld zijn, en dat is losgestort. Maar niet altijd is er voor 19 eenheden losgestort richting Zwitserland. Dan vullen we dat aan met stukgoed.”
Maar het eigenlijke ‘spel’ begint pas als een truck eenmaal in Zwitserland is. “Mijn chauffeurs rijden eerst naar Zwitserland en nemen dan lading aan boord voor bijvoorbeeld Duitsland en noord-Italië. En vandaar weer met lading voor Zwitserland en soms voor Nederland. Zo zijn ze vaak twee weken van huis. Dat is wel een speciale manier van werken die je moet liggen en die niet iedere chauffeur ambieert. Het is zeker ook een van de achtergronden dat we voor Scania’s hebben gekozen. Een heel duidelijke reden is, dat wij continu in de Alpen zitten. Dan is een beetje vermogen niet alleen fijn, het is gewoon nodig.”
Familiebedrijf
Dat Laura helemaal in het transport zit, zelf gereden heeft en een enkele keer nog wel eens wat omkoppelt, was binnen de familie Hagens geen automatisch gelopen race. “Mijn vader zag zijn trots over de weg later wel doorgaan in de familie. Echter dacht hij dat die rol meer weggelegd was voor mijn oudere broer Danny. Alleen gebeurde er twee dingen. Ik zag dat beslist anders dan mijn vader en mijn broer zit wel in het bedrijf maar wil gewoon genieten van het rijden en niet managen. Hij zit namelijk nu zelf te wachten tot dat zijn mooie 500S voor hem geleverd wordt.
Uiteindelijk heb ik bewezen dat transport ook voor mij weggelegd is en ben ik dus toch gaan rijden en heb zelfs nu al ruim vijf jaar mijn eigen bedrijf! En ik geniet nog altijd van iedere kilometer wanneer ik mag rijden. In de vrachtwagen kun je helemaal tot rust komen. Ik weet nog dat ik vroeger pas vaak na drie uur merkte dat ik niet eens de radio had aan staan.”
Uitrusting
“Aangezien de chauffeurs vaker langer van huis zijn, en de auto’s het hoogst haalbare actieradius moeten behalen, kiezen we ervoor dubbele tanks te laten monteren: tanken moet je écht zoveel mogelijk thuis doen. Natuurlijk redden we het niet twee weken met 1500 liter. Maar we hebben in Duitsland ook een paar vaste tankadressen.”
Alle nieuwe Scania’s van Laura zijn uitgerust met een hoge S-cabine en de mooie vlakke vloer. “Zaken als een retarder, ACC, een geïntegreerde standkoeling en een ijskast laat ik op kosten van het bedrijf monteren. Verder mogen de chauffeurs hun eigen wensen kenbaar maken. Sommigen willen een V8-pakket, anderen een uitvoering met een enkel bed en een kastenwand en zo meer. Daarvoor hebben we binnen de zaak een regeling.”
Lees ook: Scania nextgen torpedo met ‘143 neus’
Laura rijdt gemiddeld een jaar of vijf met haar auto’s. “Het prettige van een Scania is, dat je binnen die tijd weinig tot geen problemen hebt. Dat heb ik met andere merken toch wel eens anders meegemaakt. Oké, een Scania is beslist duurder in aanschaf. Maar als de auto verder alleen zijn beurten nodig heeft, die we overigens in eigen werkplaats doen, koop ik wel een stuk rust. Bovendien maak ik mijn chauffeurs happy en mijzelf ook. Samen met de lage afschrijving en de hoge restwaarde, is dat de investering waard.”