De lage tarieven in het wegtransport houden het financiële herstel van het Nederlandse wegtransport tegen.
Dit blijkt uit het Conjunctuurbericht vierde kwartaal van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
De Nederlandse economie zit sinds begin 2013 weer in de lift. Dat uit zich onder andere in een grotere transportvraag; er is meer bedrijvigheid, meer handel en er wordt meer getransporteerd.
Grotere vraag is geen stijging tarieven
Een grotere vraag naar transport betekent normaal gesproken dat de tarieven stijgen, en dat de transportsector weer kan herstellen na een crisiperiode. Dat blijkt momenteel echter amper het geval, en dat is zorgelijk, vindt ook TLN.
“De prijzen herstellen nauwelijks terwijl de kosten het afgelopen jaar verder zijn gestegen. Bijna de helft van alle transport-ondernemers maakte in het vierde kwartaal geen winst of moest het jaar met verlies afsluiten”, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk.
Ongezonde situatie
Volgens TLN heerst er een ongezonde situatie in de sector. Bedrijven moeten winst maken voor vervangings-investeringen en innovatie. Maar wanneer er niets wordt verdiend ontstaat er echter een situatie van ‘stilstand’ in de sector en komen investeringen in ondermeer materieel, opleidingen en verduurzaming verder onder druk te staan.
In 2007 kon nog zeventig procent van alle bedrijven de prijzen in het laatste kwartaal verhogen. “Sinds het begin van de crisis in 2008 is dit aantal tot minder dan dertig procent gedaald. Het afgelopen jaar heeft ongeveer zestig procent van alle ondernemers in de sector gesneden in de kosten, maar deze situatie houdt een keer op”, aldus Van Dijk.
Oorzaak lage tarieven
TLN rept in haar persbericht met geen woord over de oorzaak van de lage tarieven. Maar het is duidelijk dat de oneerlijke concurrentie door transportbedrijven die met goedkope Oost-Europese chauffeurs rijden de reden is.
Dat zijn niet alleen transportbedrijven uit Oost-Europa. Ook een groot aantal Nederlandse transporteurs houdt een enorm aantal Oost-Europese chauffeurs aan het werk. Bovendien eisen veel verladers de laagste tarieven bij transportbedrijven, die zich daarom weer gedwongen zien om met goedkope lonen-chauffeurs te gaan werken.
Verschillen deelsectoren
Overigens zijn er momenteel qua volumegroei flinke verschillen te zien tussen deelsectoren. Het vervoer van levende dieren, het internationale distributievervoer, afvalstoffenvervoer en internationaal stukgoed-vervoer groeide in 2013. Het vervoer van bouwmaterialen daarentegen bleef matig, net als het agrarisch vervoer, en het transport van zeecontainers en sierbloemen.