Logistiek dienstverlener Koopman Logistics heeft onlangs een MAN eTGM in gebruik genomen. Het is de eerste MAN eTGM die in Nederland in het distributiewerk is afgeleverd. Deze vol-elektrische bakwagen gaat voor PON Logistiek auto-onderdelen rijden op twee routes.
“We willen heel graag, en liefst ook nog zo snel mogelijk, omschakelen op zero-emissie vervoer”, zegt Klaas Koopman die bij het bedrijf directeur Business Development & Innovatie is. “Wij kiezen, waar dat kan, voor duurzame oplossingen. De eTGM is er één van. Wij zijn ons bewust van onze CO2-voetafdruk en hebben als doelstelling dit te verlagen. Voor ons was dit een mooie kans om samen met PON en MAN het initiatief aan te gaan om te kijken wat de elektrische vrachtwagen ons in de toekomst kan brengen.”
‘Optimaal plannen’
“Dit project is meer dan alleen de vrachtwagen. Het gaat daarnaast om het optimaal plannen van de rit, en de laad-, los-, en oplaadcycli. Dat laatste schept wel eens een spraakverwarring; het gaat om het laden van vracht, en laden van stroom. Dat moet zorgvuldig gepland worden, en de juiste rit versus locatie bij kiezen. Wij denken dat we die hiermee gevonden hebben, om een start te kunnen maken met elektrificatie van vrachtwagens binnen Koopman,” zegt Wouter Renkema, manager wagenpark en werkplaatsen bij Koopman.
Lees ook: MAN komt met elektrische TGX
“We zullen altijd kiezen voor trucks van een OEM, oftewel een bestaande fabrikant. Alleen als de fabrikant er zelf achterstaat, en dit ondersteund wordt door een Europees dealernet, kunnen wij de voertuigen gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn; transport in heel Europa, zonder beperkingen.”
Dag en nacht
MAN bouwde op basis van de TGM een elektrische variant. Die heeft een actieradius van 200 kilometer. Dat past volgens Renkema keurig binnen de routes die voor deze elektrische truck worden ingepland. “We rijden er in de ochtend mee vanuit Leusden, wat in feite de standplaats is, naar diverse adressen op de Veluwe. In de nacht volgt dan nog een route naar Amsterdam. Ons doel is om praktijkervaring op te doen. Een ‘proef’ of ‘pilot’ zou ik het niet willen noemen. De komende vier jaar wordt deze truck gewoon in ons werk ingezet.”
Opladen
Voor elke rit worden de accu’s opgeladen aan het snellaadstation van Pon Logistics in Leusden. De bruikbare accucapaciteit bedraagt 185 kWh en het vermogen van de elektromotor bedraagt 265 kW. Deze MAN eTGM heeft een netto laadvermogen van 12,5 ton.