Chauffeurspas
| 12:00 | Robert Servaas

Kamervragen over prijsverhoging chauffeurskaarten

De kosten voor de chauffeurskaarten in Nederland liggen al langer onder vuur. Zeker omdat de tarieven in ons omringende landen een stuk lager zijn. Desondanks besloot producent Kiwa de prijs voor de pas te verhogen van 95 naar 100 euro. Na forse kritiek vanuit de sector roept een Kamermeerderheid onder leiding van SGP-Kamerlid Chris Stoffer minister Van Nieuwenhuizen van IenW op om deze prijsverhoging van de tachograafkaarten terug te draaien.

De diverse partijen in de Tweede Kamer hebben onlangs vragen aan de minister gesteld waarbij ze aandringen op invoering van het beloofde nieuwe prijsbeleid dat meer in lijn zou moeten liggen met dat van andere Europese landen en het terugdraaien van de recente prijsverhoging. Ook diverse werkgeversorganisaties als TLN, KNV en evofenedex vinden de prijsverhoging naar 100 euro zeer ongepast en roepen eveneens de minister op om eindelijk vaart te maken met het nieuwe concept-tariefstelsel, waarvan al sinds 2016 sprake is. In dat nieuwe stelsel moet de prijs van producten als de tachograafkaart allereerst kostendekkend zijn, dus zonder een grote winstmarge. Het tweede uitgangspunt van het nieuwe tarievenstelsel is dat er geen zogeheten ‘kruissubsidie’ mag plaatsvinden. Met andere woorden: de winst die Kiwa maakt op tachograafkaarten mag niet dienen om het verlies dat het bedrijf draait op andere producten te compenseren.

Naast de Tweede Kamer en de werkgeversorganisaties proberen ook chauffeurs zelf al een jaar door middel van het invullen van een petitie de prijs van de chauffeurspas omlaag te krijgen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie