Chauffeurspas
| 10:13 | Rik Werner

Chauffeurs bewerken Den Haag voor goedkopere tachograafkaart

Facebook-groep Chauffeursnieuws mobiliseert de politieke partijen in Den Haag in een ultieme poging de prijs van de chauffeurspas omlaag te krijgen.

Dat bevestigt een woordvoerder. De verkeersspecialisten van alle Kamerfracties hebben een e-mail gekregen. Daarin worden zij opgeroepen minister Van Nieuwenhuizen te bewegen tot een prijsverlaging.

Aandacht

Chauffeursnieuws heeft inmiddels bijna 5.000 handtekeningen verzameld via een online petitie, maar daarmee is het doel, een goedkopere chauffeurspas, nog niet bereikt, aldus een woordvoerder. ,,De intentie was om de boel wakker te schudden. We wilden aandacht in de media en dat is gelukt. Maar nu moeten we de politiek zo ver krijgen dat ze minister Cora van Nieuwenhuizen dwingen het tarief te verlagen.’’ Een e-mail naar alle politieke partijen in de Tweede Kamer is een eerste stap, aldus de woordvoerder van Chauffeursnieuws.

Advies

Volgens Chauffeursnieuws behoort Nederland met een prijs van € 117,37 voor een nieuwe digitale tachograafkaart tot de drie duurste landen van de Europese Unie. Het gemiddelde tarief zou rond de 70 euro liggen.

Marc Jurgens, algemeen directeur Kiwa Register, stelt dat alléén de verkeersminister bevoegd is de tarieven aan te passen. Maar Kiwa Register kan wel adviseren de prijzen te verlagen. ,,In 2015 is een dergelijk advies aan de toenmalige minister uitgebracht, Melanie Schultz van Haegen. Zij heeft, om haar moverende redenen, daar destijds niets mee gedaan. Komt nog bij dat, als de tarieven voortaan op basis van kosten worden vastgesteld, niet alleen de chauffeurspassen goedkoper worden, maar andere vergunningen, bijvoorbeeld het vliegbrevet, duurder worden. Het tarief voor brevetten is namelijk nu niet kostendekkend.’’

Lees ook: Online petitie tegen hoog tarief chauffeurspas Kiwa Register. 

Ruim 3.500 handtekeningen voor online petitie chauffeurspas

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

1 Reactie
  1. Dit geldt niet alleen voor de vrachtauto pas, maar ook voor de taxichauffeurs, die een taxipas moeten aanschaffen en in 2020 worden geconfronteerd dat deze is verlopen. Want de einddatum van deze pas is ook vastgesteld op voorjaar 2020. Wat er dan gebeurt weet nog niemand en ook niet wat er dan voor kosten in rekening worden gebracht. Blijf scherp en weet weet er gebeurt collegae

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie