Het chauffeurstekort loopt door de aanhoudende economische groei verder op in 2018. Die verwachting uit het ING Economisch Bureau in haar prognose voor het nieuwe jaar. Eigenrijders spinnen er garen bij.
De helft van alle bedrijven in de transport- en logistieksector kampt met personeelstekort. Met name eigenrijders gaan van de krapte profiteren, luidt de verwachting van ING voor 2018.
Flexibilisering
,, De toenemende chauffeurskrapte lijkt voorlopig niet ten koste van flexibilisering te gaan, maar eerder te leiden tot uitbesteding aan eigen rijders, die meer uren kunnen maken’’, aldus ING-onderzoeker Rico Luman. ,,Bedrijven willen hun flexibele schil graag gelijk houden of uitbreiden. Hierdoor bevindt het ondernemersvertrouwen onder eigenrijders zich op een hoogtepunt en neemt hun aandeel toe.’’
Pensionering
De branche telde eind 2017 vijfduizend chauffeursvacatures. Naast de toenemende vraag naar chauffeurs, is de uitstroom door pensionering van chauffeurs eveneens groter in 2018, stelt ING. De bank verwacht dat de belangstelling onder jongeren voor het chauffeursvak dit jaar verder afneemt. ,,Dit is een verschil met tien jaar geleden toen er ook een groot tekort was’’, zegt Luman. ,,Bijna eenderde van de chauffeurs is eind 2017 ouder dan 55 jaar, destijds was dat een stuk minder. Hierdoor is de verwachting dat het chauffeurstekort in 2018 snel tot meer knelpunten zal leiden.’’
Het ING Economisch Bureau verwacht dat de Nederlandse transport- en logistieksector dit jaar met gemiddeld 3,5 procent groeit. Naar verwachting neemt de omzet daarbij met 5 procent toe.
Lees ook: Zo lost de transportsector in de komende jaren het nijpende chauffeurstekort op.