*

Chauffeurstekort
| 16:03 | Rik Werner

Zo lost de transportsector in de komende jaren het nijpende chauffeurstekort op

Met het aantrekken van de economie kampt de transportwereld in toenemende mate met een tekort aan chauffeurs. De prangende vraag is: waar haal je goede stuurlui vandaan? In Truckstar nummer 1 van 2018 een analyse en enkele verrassende ‘recepten’.

Grietje Makkinga, directeur Randstad Transport, weet waar het aan schort. ,,Twee sectoren hebben het bij het uitbreken van de economische crisis in 2008 zwaar voor de kiezen gekregen. De bouw en de transportwereld. Veel chauffeurs die destijds hun baan verloren zijn uit het vak gestapt. Ze hebben ander werk opgepakt. Nu de sector weer groeit, zit je direct met een probleem. Je krijgt ze niet zomaar terug.’’

Chauffeurstekort

Imagoprobleem

Makkinga legt meteen de vinger op de grootste uitdaging die de sector wacht. ,,Het vak van chauffeur kampt met een imagoprobleem, het is niet sexy. Er is een traditioneel beeld, van onregelmatig zwaar werk, een ongezonde levensstijl en erg lange werkdagen. De oude generatie chauffeurs was daar aan gewend. Maar er is een nieuwe generatie opgestaan, die ’s avonds thuis wil zijn, een sociaal leven wenst en tijd wil doorbrengen met het gezin. Om het vak van chauffeur aantrekkelijker te maken zouden werkgevers mee op die wensen in moeten spelen.’’

Salarissen omhoog

Eric Stam (Simon Loos), Elena Veenstra (Peter Appel Transport), Willem de Vries (Sectorinstituut Transport & Logistiek), Arthur van Dijk (TLN) en zij-instromer Tamara Schilder belichten in de nieuwe Truckstar hun visie op het chauffeurstekort. Dat levert mooie inzichten op. ,,De chauffeurssalarissen mogen best op een iets hoger plan komen. Dan kunnen we beter concurreren met andere branches.” En: ,,Luister als werkgever goed naar je chauffeurs, vooral de ouderen. Zij hebben zo veel kennis in huis.” Maar ook: ,,Ik ben er zeker van dat met het juiste lesmateriaal jongeren enthousiast te maken zijn voor het vak van beroepschauffeur.”

Chauffeurstekort

Lees het hele verhaal in nummer 01 van 2018. Overal verkrijgbaar, of bestel ‘m zonder verzendkosten hier online.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

2 Reacties
  1. Helemaal mee eens jongen. Ik ben nu bijna 61 en rij af en toe nog voor een uitzendbureau, max 3 dagen per week zodat ik net boven de uitkeringsgrens kom. 5 jaar geleden raakte ik na 36 jaar werkloos als gevolg van een faillissement , ik had al mijn urenagenda,s vanaf de eerste dag dat ik begon te rijden bewaard, tot mijn grote schrik ontdekte ik na lang rekenwerk, uitgaande van een 40 urige werkweek dat ik al tot mijn 70e had gewerkt aan uren, ik was toen 55 jaar. En dan gaan ze op mijn 65 e nog even verwachten nog 2 jaar door te gaan ook. We worden ouder met elkaar onder andere door de medische wereld die hun best doen ons zo lang mogelijk in leven te houden om zolang mogelijk aan ons te kunnen blijven verdienen, dat betekend echter niet dat onze fysieke kwaliteit beter is als we 65 zijn, en juist met een verleden waarin al vele overuren zijn gemaakt. Tja, dat was je toch niet verplicht wordt wel eens gezegd. Kwats, werken en niet zeuren anders zoek je maar wat anders. Doorwerken na ons 65e jaar zou ik voor de chauffeur bijna ouderenmishandeling willen noemen.

  2. Ik kan me goed voorstellen dat de huidige jonge generatie geen beroepschauffeur meer wil worden. Ik ben jarenlang beroepschauffeur geweest. Winkeldistributie, Tankwagen (bulk) distributie, Container transporten, auto transporters (8/9 laders) etc. Ik heb het allemaal gedaan en ken de klappen van de sweep als geen ander. En IK ben blij dat ik in de economische crisis het verstandige besluit heb genomen om een ander beroep te gaan uitoefenen.

    Waarom heb ik daar toentertijd toe besloten? Om de volgende redenen. Vrachtwagen rijden is;

    -ALTIJD vroeg beginnen en laat eindigen of nachtdienst draaien. Gewone arbeidstijden zijn NERGENS te vinden;
    -Overstaan is ook heel gebruikelijk, altijd op een stink parkeerplaats waar je NOOIT rustig kunt slapen;
    -50 a 60 uur in de week zijn in de hele transportsector schering en inslag;
    -Een gewoon gezinsleven opbouw kun je als beroepschauffeur gewoon vergeten. Jij bent die papa die zondags het vlees mag snijden;
    -Op de weg tref je steeds groter hufters aan die je het leven als beroepschauffeur lopen vergallen en daar zitten OOK beroepschauffeurs onder;
    -Het salaris van een vrachtwagenchauffeur wordt gecompenseerd door de lange werkdagen. Als je het salaris van de gemiddelde HBO geschoolde ernaast legt, verdiend die met 36 uurtjes per week nog meer dan jij met je 50 a 60 uur in de week;
    -Het is file nà file nà file waar je als vrachtwagenchauffeur mee te maken krijgt….een beetje doorrijden is er niet meer bij vooral niet rondom de steden;
    -En al die transportbedrijven die eerst een chauffeur op uitzendbasis maanden voor een hongerloontje uitbuiten met als argument “Wij willen weten wat we aan iemand hebbuuuuuhhh”, en een beetje selectief verontwaardigd lopen te roepen “dat ze geen geschikte mensen kunnen vinden”. Ja, vindt je het gek??!!!…..Ik zeg tegen jullie, “kom dan ook eens met je luie reet van die stoel af en ga chauffeurs eens fatsoenlijk behandelen i.p.v ze laten werken tegen een hongerloontje en als voetveeg te gebruiken”.

    Nu probeert men d.m.v promotie campagnes en opgeleukte filmpjes het imago schade van het chauffeurswerk op te poetsen….Lachwekkend gewoon! Evenals dat 5 jaarlijks terugkerende code 95 gedoe, waarin men tegen chauffeurs die elke dag dat werk doen uitleggen ‘dat ze het verkeert doen’. Die hele code 95 trainingen zijn niks anders dan een door de EU opgelegde Zakkenvullen maatregel. En wie kan dat ophoesten? Die vrachtwagenchauffeur die toch al ernstig wordt onderbetaald.

    Laten ze maar heel snel een robot ontwikkelen die een vrachtwagen kan besturen, die hoeven ze niet te betalen, kan 24/7 werken, klaagt nooit….precies datgene wat die transportbedrijven willen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie